اختيار الموقع            تسجيل دخول
 

تصفح المحتوي RDA
التصفح حسب الموضوعات
التصفح حسب اللغة
التصفح حسب الناشر
التصفح حسب تاريخ النشر
التصفح حسب مكان النشر
التصفح حسب المؤلفين
تصفح الهيئات
التصفح المؤتمرات
التصفح حسب نوع المادة
التصفح حسب العلاقة بالعمل
تم العثور علي : 1243
 تم العثور علي : 1243
  
 
إعادة البحث

Articles 2024
مج
مج

مج. 40، ع. 7، ج. 1(يوليو2024) /
   

Thesis 2024.

Thesis 2024.

Thesis 2024.
هدفت الدراسة إلى التحقق من النموذج السببي للعلاقات بين دافعية الإنجاز،والضغوط الأكاديمية،وجودة الحياة الأكاديمية لدي طلاب الجامعة. وتم استخدام المنهج الوصفي الأرتباطي، وتم اختيار العينة بشكل عشوائي وتكونت العينه من (202)طالب من طلاب جامعة قناة السويس بالإسماعيلية،استخدمت الباحثة مقياس دافعية الإنجاز من إعداد عبد الرحمن بريكة (2007) حيث بلغ معامل الثبات للمقياس بالدراسة الحالية (0.8) بمتوسط حسابي (0.554)، ومقياس الضغوط الأكاديمية من إعداد عبد الناصر عامر (2021)حيث بلغ معامل الثبات للمقياس خلال الدراسة الحالية (0 - 8)بمتوسط حسابي (0.6) ، ومقياس جودة الحياة الأكاديمية تم الأعتماد على مقياس محمد هلال العتيبي (2014)حيث بلغ معامل الثبات للمقياس خلال الدراسة الحالية(0 - 7)بمتوسط حسابي (0.692). تحققت الباحثة من الخصائص السيكومترية للأدوات باستخدام التحليل العاملي الأستكشافي والتوكيدي، حيث أسفرت نتائج الدراسة عنالنموذج السببي عدم وجود تأثير سببي من الدافعية للإنجاز على الضغوط الأكاديمية، بالإضافة إلى وجود تأثير سببي سالب دال إحصائياً عند (0.2) من الضغوط الاكاديمية علي جودة الحياة الأكاديمية، بينما اتضح عدم وجود تأثير سببي من الدافعية للإنجاز علي جودة الحياة الاكاديمية.
الكلمات المفتاحية دافعية الإنجاز، الضغوط الأكاديمية، جودة الحياة الأكاديمية، بيئة التعلم الألكتروني.

Causal Modeling of Achievement motivation and Academic Stress and Academic Life quality among Education Faculty Students in the E-environment Dissertation title
Sarah Gamal el-said mohamed Author
Prof. Dr
- Abdel Nasser ElsayedAmer
Assoc.prof
- Mahmoud aliMoussa Supervision
Arabic Language of the thesis
Educational psychology department Department
Ismailia College of Education
- Suez Canal University. College and university
Abstract
The study aimed to investigate the causal model of the relationships between achievement motivation
- academic stress - and the quality of academic life among university students. The descriptive correlational approach was used - and the sample was chosen randomly - and the sample consisted of (202) students from Suez Canal University in Ismailia.The researcher used the Achievement Motivation Scale prepared by Abdel RahmanBarika (2007) - where the reliability coefficient of the scale in the current study reached (0.8) with an arithmetic mean of (0.554) - and the Academic Pressure Scale prepared by Abdel Nasser Amer (2021) - where the reliability coefficient of the scale during the current study reached ( 0.8) with an arithmetic mean of (0.6) - and the measure of the quality of academic life was based on the scale of Muhammad Hilal Al-Otaibi (2014) - where the reliability coefficient of the scale during the current study reached (0.7) with an arithmetic mean of (0.692). The results of the study revealed that the causal model showed no causal effect of achievement motivation on academic pressures - in addition to the presence of a statistically significant negative causal effect (0.2) of academic pressures on the quality of academic life. While it became clear that there is no causal effect of achievement motivation on the quality of academic life

Thesis 2024.

Thesis 2024.

Thesis 2024.

Thesis 2024.

Thesis 2024.

Thesis 2024.


من 125
 







Powered by Future Library Software.All rights reserved © CITC - Mansoura University. Sponsored by Mansoura University Privacy Policy