الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدف هذ البحث إلى تعرف فاعلية برنامج إرشادي انتقائي للتخفف من الميل للمخاطرة للتغلب على الاستقواء الالكتروني لدى المراهقين في المجتمع الكويتي، واعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، وتم استخدام مقياس للتنمر الالكتروني من اعداد (أمينة إبراهيم الشناوي) وبرنامج انتقائي من إعداد الباحث، وتكونت عينة البحث من (50) طالباً من طلاب الصف الحادي عشر والثاني عشر (بثانوية الكندري بنين) تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، تكونت كل منهما من (25) طالب، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد عينة المجموعة الضابطة ومتوسطات رتب درجات أفراد عينة المجموعة التجريبية في أبعاد مقياس الاستقواء الالكتروني وهي قيم دالة عند مستوى (0.01) لصالح متوسطات المجموعة التجريبية. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات التطبيق البعدي ومتوسطات رتب درجات التطبيق التتبعي في أبعاد مقياس الاستقواء الالكتروني. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد عينة المجموعة الضابطة ومتوسطات رتب درجات أفراد عينة المجموعة التجريبية في أبعاد مقياس الميل للمخاطرة وهي قيم دالة عند مستوى (0.01) لصالح متوسطات المجموعة التجريبية. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات التطبيق البعدي ومتوسطات رتب درجات التطبيق التتبعي في أبعاد مقياس الاستقواء الالكتروني. وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث تم تقديم عدد من التوصيات من أهمها: الاهتمام بتطبيق البرامج الإرشادية الانتقائية والتوسع في استخدامها بشكل جماعي في المرحلة الثانوية مع ضرورة تفعيل الدور المهني للإرشاد النفسي المدرسي. التركيز على أفكار ومعتقدات المراهقين غير العقلانية والتي تتعلق بممارستهم للاستقواء الالكتروني والعمل على دحض هذه الأفكار والتخلص منها. The aim of this research is to know the effectiveness of a selective counseling program to reduce Risk-Taking Tendency to overcome electronic bullying among adolescents in Kuwaiti society, and the research was based on the quasi-experimental approach, and an electronic bullying scale prepared by (Amina Ibrahim Al-Shennawi) was used and a selective program prepared by the researcher. The research consisted of (50) students from the eleventh and twelfth grades (at Al-Kandari High School Boys), who were divided into two experimental and control groups, each of which consisted of (25) students, and the research reached the following results: There are statistically significant differences between the mean scores of the members of the control group and the average scores of the members of the experimental group sample in the dimensions of the electronic bullying scale, which are significant values at the level of (0.01) in favor of the averages of the experimental group. There are no statistically significant differences between the averages of the post-application scores and the tracer-application scores averages in the dimensions of the electronic bullying scale. There are statistically significant differences between the mean scores of the members of the control group and the average scores of the members of the experimental group sample in the dimensions Risk-Taking Tendency scale, which are significant values at the level of (0.01) in favor of the averages of the experimental group. There are no statistically significant differences between the averages of the post-application scores and the tracer-application scores averages in the dimensions Risk-Taking Tendency scale. |