Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنظيم الإنفعالات لخفض أعراض اضطراب الشخصية الحدية لدى عينة من طلاب الجامعة/
المؤلف
ابراهيم،ايفون زكريا.
هيئة الاعداد
باحث / ايفون زكريا ابراهيم
مشرف / حمدى ياسين
مشرف / هبه سرى
مناقش / هدى ياسين
مناقش / سميرة على
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
175 ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس العيادي
الناشر
تاريخ الإجازة
18/7/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 190

from 190

المستخلص

المستخلص:
أهمية البحث: أهمية الدراسة لتخصص علم النفس الإيجابى بداخل الجامعات المصرية ، والمؤسسات العلاجية.
أهداف الدراسة : دراسة تباين كل من المتغيرات الدينامية (التنظيم الإنفعالي واضطراب الشخصية الحدية) بتباين المتغيرات الديموغرافية .
- الكشف عن تباين كل من التنظيم الإنفعالي واضطراب الشخصية الحدية لدى أفراد عينة الدراسة بتباين القياسين (القبلي – البعدي)وعن تباينهم بإختلاف القياسين(البعدي – التتبعي).
- منهج الدراسة : المنهج الوصفى و المنهج التجريبى .
- العينة:
1- عينة وصفية تشخيصية : بلغ قوامها (ن=100) من طلاب الجامعة.
2- عينة تجريبية : (ن=10) طالبًا وطالبة من طلاب جامعة عين شمس.
أدوات الدراسة :
1- مقياس التنظيم الانفعالى.
2- مقياس اضطراب الشخصية الحدية .
3- برنامج إرشادى لتنمية التنظيم الانفعالى من أجل خفض أعراض اضطراب الشخصية الحدية لدى عينة من طلاب الجامعة وهما من (إعداد الباحثة ).
نتائج الدراسة :
1 - توجد فروق دالة إحصائياً بين كل من تنظيم الانفعالات واضطراب الشخصية الحدية باختلاف المتغيرات الديموغرافية .
2- توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات رتب درجات طلاب المجموعة التجريبية قبل تطبيق البرنامج التدريبي وبعده على مقياس ( تنظيم الانفعالات واضطراب الشخصية الحدية) بإختلاف القياسين ( القبلي والبعدي ) وذلك في إتجاه القياس البعدى .
3- توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الطلاب على مقياس (تنظيم الانفعالات وأضطراب الشخصية الحدية) بإختلاف القياسين ( البعدي - التتبعي ) فى اتجاه القياس التتبعي ذو المتوسط الأكبر .
الكلمات الدالة: .تنظيم الانفعالات ، أضطراب ، الشخصية الحدية ، طلاب الجامعة.






Abstract
The Significance of the Research : The study is significant to the specialization of positive psychology in the Egyptian universities , as well as in the therapeutic institutions .
Research Objectives : Studying the differences in dynamic variables (emotional regulation and borderline personality disorder ) according to the different demographic variables . Revealing the differences of emotional regulation and borderline personality disorder among the sample of the study between the pre and post measurements , on the one hand , and between the post measurement and measurement traceability , on the other .
Methodology : The descriptive approach and the experimental approach.
The Sample : 1- Descriptive diagnostic sample consisting of (100) university students. 2- Experimental sample consisting of 10 male and female students who are enrolled at Ain Shams University.
Research Tools : 1- Emotional regulation scale
1- Borderline personality disorder scale
2- Counseling program to develop emotional regulation in order to decrease the symptoms of borderline personality disorder among a sample of university students (prepared by the researcher ).
The Findings of the Study : 1- There are statistically significant differences between emotional regulation and borderline personality disorder according to the demographic variables .
2-There are statistically significant differences between the average grades of the students of the experimental group in the pre and post application of the training program on the emotional regulation and the borderline personality disorder scale according to the differences in both the pre and post measurements , in favor of the post measurement .
3-There are statistically significant differences between the average grades of the students on the emotional regulation and the borderline personality disorder scale according to the differences in both the post measurement and the measurement traceability , in favor of the measurement traceability with the greatest average
Keywords:Developing, Emotional Regulation , Disorder , Borderline Personality