Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
مهارات إدارة الوقت وعلاقتها بالأداءالأكاديميلدى طلبة الجامعة في العراق/
المؤلف
الخزرجى، زينب وحيد سلمان.
هيئة الاعداد
باحث / زينب وحيد سلمان
مشرف / هبه اسماعيل
مشرف / محمود المنسى
مناقش / فوقية رضوان
مناقش / حسام اسماعيل
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
131ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
28/8/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 163

from 163

المستخلص

: هدفت الدراسة إلى الكشف عن الفروق في درجة مهارات إدارة الوقت لدى طلبة الجامعة تبعًا للنوع (ذكورــــــوإناث) والتخصص (علمي إنساني ) والمرحلة (ثانية وثالثة ورابعة ) والفروق في الأداءالأكاديمي تبعًاللنوع (ذكورــــــــإناث) والتخصص (علمي إنساني) والمرحلة (ثانيةوثالثةورابعة)، ومعرفة طبيعة العلاقة بين مهارة الوقت والأداءالأكاديمي.
عينة الدراسة:تكونت العينة من (130) طالبًا وطالبة من طلبة جامعة بغداد، للعام الدراسي 2020/2021.
أدوات الدراسة:مقياسإدارةالوقتمنإعداداَلايوكوكاك (Alay & Kocak. 2002) ترجمةوتعريب (الباحثة).مقياسالأداءالأكاديميمنإعدادشاهزاديوأحمد (Shahzadi & Ahmad، 2011) ترجمةوتعريب (الباحثة).
نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى:
1. هناكفروقدالةإحصائيًابينمتوسطيدرجاتالذكور والإناثفيدرجةمقياسإدارةالوقتوأبعادهالفرعية،وذلكفياتجاه الإناث.
2. هناكفروقدالةإحصائيًابينمتوسطيدرجاتالذكور والإناثفيدرجةمقياسالأداءالأكاديميوأبعادهالفرعية،وذلكفياتجاه الإناث.
3. عدم وجود فروق دالة إحصائيًافيدرجةمقياسإدارةالوقتوأبعادهالفرعيةفي نوع الدراسة علمي، إنساني.
4. عدموجودفروقدالةإحصائيًافيدرجةمقياسالأداءالأكاديمي (الأداءالأكاديمي،البيئةالمنزلية) فياتجاهالدراسة(الإنسانية،والعلمية).
5. توجدفروقبينمتوسطيدرجاتالمرحلةالدراسية(الثانية-الثالثة-الرابعة) علىمقياسإدارةالوقت.
6. عدم وجود فروق في الأبعاد الثلاثة للمقياس الأداءالأكاديمي (العمل الجاد، التفاعل الأكاديمي، البيئة المنزلية)، بينما وجود فروق دالة إحصائيًا في الأبعاد (عادات الدراسة، مهارات التعلم) في اتجاه المرحلة الثالثة والبعد (الأداءالأكاديمي) في اتجاه المرحلة الرابعة. بينماعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط درجات المرحلة الدراسية (الثانية، الثالثة، الرابعة) ما عدا الأبعاد الفرعية (عادات الدراسة، مهارات التعلم، الأداءالأكاديمي).
7. وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين المتغيرات الثلاثة ( العمر، إدارة الوقت، الأداءالأكاديمي).
الكلمات المفتاحية:
مهارات إدارة الوقت، الأداءالأكاديمي .
Abstract
Researcher name: Zainab Al-Khazraji
Thesis title: Time management skills and their relationship to academic performance among university students in Iraq
Study body: Ain Shams University، Girls’ College of Arts، Sciences and Education، Department of Psychology.
Objective of the study: The study aimed to reveal the differences in the degree of time management skills among university students according to gender (male/female)، specialization (scientific humanities)، stage (second، third and fourth)، and the differences and differences in academic performance according to gender (male/female) and specialization (scientific humanities). And the stage (second، third and fourth) and knowing the nature of the relationship between time skill and academic performance.
The study sample: consisted of () male and female students from the University of Baghdad، () male and female students from the university، for the year 2020/2021.
Study tools: Time management scale prepared by Alay & Kocak (Alay & Kocak. 2002). Translation and Arabization (researcher). Academic performance scale prepared by Shahzadi & Ahmad (Shahzadi & Ahmad، 2011). Translation and Arabization (researcher).
Study results: The study concluded:
1. There are statistically significant differences in the average scores of females in the degree and dimensions of the time scale، in the direction of females
2. There are differences in the statistics of the average grades of females and degrees in the academic performance scale and its sub-dimensions، in the direction of females
3.There are no statistically significant differences in the scale of time management and its sub-dimensions in the type of study، scientific، humanistic.
4. There are no statistically significant differences in the degree of academic performance scale (academic performance، home environment) in the direction of the study (humanitarian، scientific)
5. There are differences between the average grades of the school stage (second، third and fourth) on the time management scale
6. There is no difference in the three dimensions of the academic performance scale (hard work، academic interaction، home environment)، while there are significant differences in dimensions (study habits، learning skills) in the direction of the third stage and dimension (academic performance) in the direction of the fourth stage and the dimension (academic performance). While there are no statistically significant differences between the average grades of the academic degree (second، third، fourth) except for the sub-dimensions (study habits، learning skills، academic performance).
7.There is a statistically significant correlation between the three variables (age، time management، academic performance).
key words:
Time management skills، academic performance.