Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تطوير منهج العلوم للطلاب المعاقين بصريا في ضوء معايير العلوم للجيل القادم لتحقيق أهداف تدريس العلوم /
المؤلف
عبد الواحد، سمر محمد مصطفى.
هيئة الاعداد
باحث / سمر محمد مصطفى عبد الواحد
مشرف / امال ربيع كامل
مشرف / تامر شعبان دسوقى
مناقش / تامر شعبان دسوقى
الموضوع
Qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
274 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
التعليم
تاريخ الإجازة
11/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 274

from 274

المستخلص

مستخلص البحث: تمثلت مشكلة البحث الحالية في حاجة مناهج علوم المعاقين بصريا المرحلة الابتدائية الحالية للتطوير لتحقيق أهداف تدريس العلوم ؛ لذلك تم استخدام معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لتطوير مناهج المرحلة الابتدائية لتحقيق أهداف تدريس العلوم، وأسفرت نتائج تحليل محتوى مناهج علوم المرحلة الابتدائية الحالية (2020-2021 م) بالنسبة لتدنى مستوى معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) بمحتوى منهج علوم الصف الخامس الابتدائى للتلاميذ المعاقين بصريا. وقد تم تجريب وحدة من إطار المنهج المقترح وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية الوحدة التجريبية من التصور المقترح في تحقيق أهداف تدريس العلوم لدى تلاميذ المعاقين بصريا الصف الخامس الابتدائى،على مستوى الجانب المعرفى والجانب المهارى حيث جاءت النتائج لتعبر عن وجود فرق ذى دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار المعرفي ككل، وفي كل بعد من أبعاده (التذكر- الفهم- التطبيق- التحليل- التركيب- التقويم) كل على حده لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق ذى دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للقياس الجانب المهارى للمهارات الحسية لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق ذى دلالة احصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي للاختبار لقياس الجانب المعرفى، وفي كل بعد من أبعاده (التذكر- الفهم- التطبيق- التحليل- التركيب- التقويم) كل على حده لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذى دلالة احصائية بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي للقياس الجانب المهارى للمهارات الحسية وفي كل بعد من أبعاده لصالح المجموعة التجريبية، ووجود علاقة ارتباطية طردية بين أداء مجموعة البحث في الاختبار المعرفي وأدائهم في للقياس الجانب المهارى للمهارات الحسية
الكلمات المفتاحية: معايير العلوم للجيل القادم ”NGSS”– تطوير مناهج علوم المرحلة الابتدائية- أهداف تدريس العلوم.




Abstract
- Research title: “Developing a curriculum for aspiring visually impaired students in light of the science standards for the next generation to achieve science goals.”
- Researcher name: Samar Muhammad Mustafa Abdel-Wahed
- Supervisory:
• Prof. Dr. Amal Rabie Kamel (Professor of Curricula and Science Teaching Methods, Head of the Curriculum and Teaching Methods Department, former Dean of the Faculty of Education, and Member of the Promotion Committee for Professors in Egyptian Universities - Fayoum University)
• Dr. Tamer Shaaban Desouki (teacher of curricula and science teaching methods at the Faculty of Education) (Fayoum University )
- Academic degree: master’s degree in education, majoring in curricula and methods of teaching science.
- language: Arabic.
- Awarding body: Department of Curricula and Teaching Methods - Faculty of Education - Fayoum University.
- Grant year: 2023 AD / 1444 AH
Abstract: The current research problem was the need for development for the current elementary school science curricula for the visually impaired to achieve the goals of science teaching. Therefore, the Next Generation Science Standards (NGSS) were used to develop primary school curricula to achieve the goals of teaching science. The results of the content analysis of the current primary school science curricula (2020-2021 AD) revealed a low level of the Next Generation Science Standards (NGSS) in the content of the fifth grade science curriculum. for visually impaired pupils. A unit of the proposed curriculum framework was piloted, and the results of the research revealed the effectiveness of the experimental unit of the proposed concept in achieving the goals of teaching science to visually impaired students in the fifth grade of primary school, at the level of the cognitive aspect and the skill aspect. The results came to express the presence of a statistically significant difference between the average scores. Students of the experimental group in the pre- and post-applications of the cognitive test as a whole, and in each of its dimensions (remembering - understanding - application - analysis - synthesis - evaluation) Each separately in favor of the post application, and the presence of a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre and post applications of measuring the skill side of sensory skills in favor of the post application, and the presence of a statistically significant difference between the average scores of the students of the control and experimental groups in the post application of the test to measure the cognitive side And in each of its dimensions (remembering - understanding - application - analysis - synthesis - evaluation) Each separately in favor of the experimental group, and the presence of a statistically significant difference between the average scores of the students of the control and experimental groups in the post-application of the measurement of the skill aspect of sensory skills and in each of its dimensions in favor of the experimental group, and the existence of a direct correlation between the performance of the research group in the cognitive test and their performance in the measurement. The skill aspect of sensory skills.
Keywords: Next Generation Science Standards “NGSS” - development of primary school science curricula - goals of teaching science.