Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
خطة للتسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي بمحافظة سوهاج /
المؤلف
بخيت، قدري عبدالشافي محمد .
هيئة الاعداد
باحث / قدرى عبدالشافي
مشرف / مها الصغير
مشرف / ريهام امين
مناقش / رحاب علي امين
الموضوع
تنظيم وإدارة.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
131 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الإدارة الرياضية
تاريخ الإجازة
14/1/2023
مكان الإجازة
اتحاد مكتبات الجامعات المصرية - الادارة الرياضية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 230

from 230

المستخلص

أهمية البحث :أهمية علمية : يعد هذا البحث وسيلة لمعرفة أهداف وأهمية التسويق الالكتروني لملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب لسوق الرياضة ودراسة حاجاتها ورغباتها من ناحية واتجاهاتها ودوافعها من ناحية أخرى .
أهمية تطبيقية : تبرز أهمية هذا البحث تطبيق أساليب ووسائل التسويق الالكتروني للمنشأت والملاعب لمختلف أنواعها بمراكز الشباب التابعة لوزارة الشباب والرياضة .
أهمية اقتصادية : تحقيق تمويل ذاتي لمراكز الشباب من خلال تسويق منشأتها ، زيادة ايرادات ملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب لتوفير الموارد المادية والاستفادة من تلك الملاعب بصورة أفضل .
هدف البحث :
يهدف هذا البحث الي وضع خطة مقترحة للتسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب بمحافظة سوهاج وذلك من خلال تحديد كلا من : عناصر خطة التسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي (أهداف خطة التسويق الإلكتروني ، سياسات خطة التسويق الإلكتروني ، الإمكانات والموارد ، الطرق والإجراءات اللازمة لتنفيذ خطة التسويق الإلكتروني ، البرنامج الزمني لخطة التسويق الإلكتروني ، تقييم خطة التسويق الإلكتروني.
• عناصر المزيج التسويقي (الخدمة المقدمة – التوزيع – الترويج – التسعير) مؤشرات نجاح خطة التسويق الإلكتروني.تساؤلات البحث : ما هي عناصر خطة التسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي بمحافظة سوهاج ؟
 ما هي عناصر المزيج التسويقي لملاعب النجيل الصناعي ؟
 ما هي مؤشرات النجاح للخطة التسويقية ؟
منهج البحث:
استخدم الباحث المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي، وذلك لملائمته لطبيعة البحث حيث أنه المنهج الذي يدرس الظاهرة كما هي عليه في الواقع ولا يقف عند مجرد جمع المعلومات والحقائق بل يهتم بتصنيفها وتحليلها ثم استخلاص النتائج.
• مجتمع البحث:
يتمثل مجتمع البحث فى اعضاء لجنة ادارة التسويق ولجنة ملاعب النجيل الصناعي بوزارة الشباب والرياضة – مديرية الشباب والرياضة، وتم تحديد مجتمع البحث بناءاً علي النتائج التي تم التوصل اليها من خلال المقابلة الشخصية المفتوحة والتي تؤكد أن هذه الإدارات هي المنوطة بتسويق ملاعب النجيل الصناعي بوزارة الشباب والرياضة.
• عينة البحث:
- الادارة العليا : تتمثل في الإدارة العامة للتسويق بوزارة الشباب والرياضة ومدير مديرية الشباب والرياضة بسوهاج وكيلاً المديرية والبالغ عددهم (20) فرد تم اختيارها بالطريقة العمدية الادارة الوسطي : تتمثل في رئيس قسم التسويق الرياضي بمديرية الشباب والرياضة ومديري الادارات الفرعية وأعضاء لجنة ملاعب النجيل الصناعي وقوامها (30) فرد تم اختيارها بالطريقة العمدية.
- الادارة التنفيذية : تتمثل في الاخصائيين بمديرية الشباب والرياضة بسوهاج والمشرفين الرياضيين ومديري مراكز الشباب والبالغ عددهم (90) فرد بنسبة (28,12%) من اجمالي عدد بالإدارة التنفيذية والبالغ عددهم (320) فرداً تم اختيارها بالطريقة العشوائية.
- وبذلك أصبحت إجمالي عينة البحث (140) فرداً وقد استعان الباحث بعدد (20) فرد من المجتمع الكلي للبحث وخارج عينة البحث الأساسية وذلك لتقنين استمارة الاستبيان.
أدوات جمع البيانات :
قام الباحث بتصميم استمارة استبيان لكلاً من فئات البحث (عليا – وسطي - تنفيذية) كأداة أساسية لجمع البيانات وذلك بهدف استطلاع أراء السادة الخبراء حول خطة التسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب .
الاستخلاصات والتوصيات:
الاستخلاصات :
1- الاستخلاصات الخاصة بالمحور الاول (خطة التسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي): البعد الاول : أهداف خطة التسويق الإلكتروني تحقيق مستوى عالي من رضا الممارسين للأنشطة وإشباع رغباتهم
• زيادة عدد الممارسين للأنشطة الرياضية بملاعب النجيل الصناعي
• نشر الوعي بأهمية ملاعب النجيل الصناعي للمجتمع بأكمله
• تحقيق ميزة تنافسية لملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب بين الملاعب الخاصة تنوع الأنشطة المنفذة على ملاعب النجيل الصناعي تطوير ملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب
• توفير مصادر للتمويل الذاتي وزيادة الموارد المالية لمراكز الشباب
البعد الثاني : سياسات خطة التسويق الإلكتروني:
• البيانات الخاصة بالقائمين على الإشراف والتشغيل متاحة الممارسين.
• تتابع عملية التسويق الإلكتروني طوال العام ويتم التطوير بالخطة بشكل دائم. العمل بتطبيق نظم وبرامج التسويق الإلكتروني بملاعب النجيل الصناعي. سياسات خطة التسويق الإلكتروني معلنة وواضحة عن طريق : الإداريين والمدربين للألعاب المنفذة على ملاعب النجل الصناعي.العاملين بالتسويق الإلكتروني بمديرية الشباب والرياضة ومراكز الشباب. الممارسين للأنشطة على ملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب.العمال والمشرفين على ملاعب النجيل الصناعي يتم تحصيل إيرادات ملاعب النجيل الصناعي عبر الدفع الإلكتروني بالأسلوب اليدوى المحافظة على أمن وسلامة الملاعب من قبل الممارسين للأنشطة من خلال
• لائحة استخدام الملاعب
• كاميرات المراقبة
• التوعية
البعد الثالث: الإمكانات والموارد:
أ – الموارد المادية:
• توافر أجهزة ومعدات إلكترونية (أجهزة حاسب آلي _فاكسات _ طابعات _ شبكات نت_ تلفونات أرضية_ تليفونات محمولة).
• توجد ميزانية تفي بمتطلبات القائمين على العمل بملاعب النجيل الصناعي والتسويق وصيانة الأجهزة والشبكات والملاعب.
• توجد ميزانية خاصة بمراكز الشباب لتطبيق خطة التسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي.
• التعريف بالخدمة المقدمة لتسويق ملاعب النجيل الصناعي من خلال
• الملصقات
• الصفحة إلكترونية
• لافتات
• الكتيبات
ب – الموارد البشرية:
• تحديد جهة عليا مسئولة عن القائمين على تسويق ملاعب النجيل الصناعي.
• وجود مسئول تسويق إلكتروني بمراكز الشباب.
• القائمين على تسويق الملاعب لديهم القدرة على استخدام الوسائل الإلكترونية وأجهزة الحاسوب والشبكات والنت والوصلات.
• توفير الأيدي الفنية الماهرة والمدربة على طرق صيانة البرامج والأجهزة.
• عقد دورات تأهيلية لمسئولي التسويق بملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب.
• توفير مختصين لتصميم المواقع والصفحات الإلكترونية.
• تحديد اختصاصات ومسئوليات هذه الوظائف.
• مسئولي تسويق ملاعب النجيل الصناعي بمراكز الشباب من
• مدير مركز الشباب
• مسئول ترويج
• مسئول مالي
• مسئول التسويق
• مجلس الإدارة
• مسئول نظم معلومات
ج – الموارد المعلوماتية:
• توافر أجهزة حاسب آلي متطورة وبمواصفات تقنية عالية.
• اختيار اسم للموقع ويفضل أن يكون صغيرا ورمزيا ومعبرا لسهولة التداول والتصفح.
• تحديد الأهداف المطلوبة من الموقع على الإنترنت التغطية احتياجات المستفيدين.
• تحديد الحدود التقنية للمتصفحين وتحديد الوسائط الإلكترونية للتواصل بشكل جيد.
• توجد قاعدة بيانات للمستفيدين من ملاعب النجيل الصناعي.
• تحديد واستهداف المستفيدين والتواصل بهم إلكترونيا.
• الإعلان عن خدمات ملاعب النجيل الصناعي بالأساليب الورقية المختلفة.
• التأكيد على فعالية البريد الإلكتروني للموقع وسهولة الوصول إليهم.
• الإعلان عن كافة الخدمات والأنشطة المقدمة من خلال
• الموقع الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي
• صفحات التواصل الاجتماعي
• الصحافة
• التلفزيون
• لوحة الإعلانات والإذاعة
• البريد الإلكتروني
البعد الرابع : الطرق والإجراءات اللازمة لتنفيذ خطة التسويق الإلكتروني:
• الإجراءات الخاصة بالصيانة الدورية.
• الإجراءات الخاصة بالممارسين للأنشطة على الملاعب ونوعية الأحذية المستخدمة.
• المحافظة على الملاعب واللوحات الإرشادية لكيفية الاستخدام.
• الدعاية والإعلان المستخدمة لتسويق ملاعب النجيل الصناعي
• الإجراءات الخاصة بالتدريب والمباريات الرسمية أثناء التدريب، وبعد الانتهاء من كلا منها اثناء البطولات والمباريات الرسمية ،
البعد الخامس : البرنامج الزمنى لخطة التسويق الإلكتروني:
• تكون خطة التسويق الإلكتروني خلال فترة الإعداد لمسابقات الاتحادات الرياضية.
• يكون الإطار الزمنى للخطة عام مالي كامل اعتبارا من بداية السنة المالية.
• تكون خطة التسويق الإلكتروني على ثلاث مراحل خلال الموسم الرياضي.
• الفترات الزمنية لاستغلال الملاعب
• أسبوعيا
• شهريا
البعد السادس : تقييم خطة التسويق الإلكتروني:
• التقييم للخطة طوال العام بشكل دوري.
• يتم تعديل الخطة طبقا لنتائج التقييم.
• فروق تكاليف أوجه المصروفات الإدارية داخل مركز الشباب لملاعب النجيل الصناعي.
• يتم تقييم خطة التسويق الإلكتروني وفقا للآتي :
1. عدد الإعجاب بالصفحة
2. عدد المترددين
3. الأهداف الموضوعة
4. عدد المشاهدات للموقع
الاستخلاصات الخاصة بالمحور الثاني: (عناصر المزيج التسويقي)
البعد الاول : الخدمة المقدمة:
• تساعد الأساليب التكنولوجية في الرد على استفسارات المستفيدين في أسرع وقت ممكن.
• تتيح شبكات الإنترنت لملاعب النجيل الصناعي الفرص في القيام بتقديم الخدمات الرياضية وفقا للاحتياجات الفردية لكل مستفيد.
• تقديم الخدمات وتدفقها من خلال التسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي.
• تقديم كافة الخدمات للمترددين من أدوات ووسائل ومشروبات وأطعمة ووسائل ترفيه.
• تقديم المعلومات الخاصة بالحجز والاستعلام لملاعب النجيل الصناعي على الموقع.
• تساعد شبكة الإنترنت ملاعب النجيل الصناعي في تقديم الأنشطة والخدمات الرياضية وفقا لأحدث معايير الجودة العالمية.
• توفير الكتالوجات والصور والفيديوهات الخاصة بالملاعب على الموقع بدون تكاليف إضافية.
البعد الثاني: التوزيع:
• القدرة على التواصل مع المترددين قبل تقديم الخدمات.
• يتم توزيع الخدمات وفق احتياجات المترددين ومتطلباتهم.
• إمكانية حجز ملاعب النجيل الصناعي عبر شبكة الإنترنت.
• التسويق الإلكتروني لملاعب النجيل الصناعي يقلل إلى حد كبير من الوسطاء التسويقيين وتحقيق التوزيع المباشر للمترددين.
• تيسير الخدمات المقدمة من خلال
1. طريقة الدفع
2. فئة الحجز
3. طريقة الحجز
4. مواعيد التشغيل
البعد الثالث: الترويج:
• يمكن ترويج خدمات ملاعب النجيل الصناعي من خلال مواقع والصفحات الإلكترونية.
• إمكانية تحديث الإعلانات المقدمة على الشبكة بأقل تكلفة.
• تساعد خطوط الاتصال المفتوحة بين ملاعب النجيل الصناعي ومستخدمي الإنترنت في أن تقدم أفضل وأكثر كفاءة لترويج خدماتها.
• اشتراك ملاعب النجيل الصناعي في الموقع ذات إقبال جماهيري واسع على الإنترنت ويعرض فيها كافة المعلومات والمواد الترويجية المتنوعة عنه.
• يمكن الترويج عبر شبكة الإنترنت من خلال
1. استضافة القنوات الرياضية في الاحداث الرياضية
2. استغلال الملاعب في عملية الترويج عبر الموقع الإلكتروني
3. استضافة شخصيات عامة في المناسبات والأحداث الرياضية
4. الخدمات والصور والفيديوهات لملاعب النجيل الصناعي
البعد الرابع: التسعير:
• منح خصومات وميزات للمترددين على الموقع.
• تتيح شبكات الإنترنت ملاعب النجيل الصناعي المعلومات الخاصة بسعر حجز الملاعب والخدمات والخصومات عليها.
• تتيح شبكة الإنترنت الشروط الخاصة والمعلنة للتعاقد مع المترددين وطرق الدفع.
• يسهل الإنترنت فرص إيجاد بدائل للمترددين الحاليين.
• مستوى الخدمات المقدمة في ملاعب النجيل الصناعي مناسبة مع الأسعار المعلنة.
• يتم تحديد سعر الخدمة المقدمة بناءً على
1. عدد مرات التأجير
2. الفترة الزمنية
3. طريقة الدفع
4. شهري
5. نصف سنوي
6. سنوي
الاستخلاصات الخاصة بالمحور الثالث: (مؤشرات نجاح خطة التسويق الإلكتروني):
• تصميم استمارة تقييم للعاملين بإدارة التسويق الإلكتروني يتم ملئها من قبل مدير إدارة التسويق.
• التطابق بين الأهداف الموضوعة من قبل وحدة التسويق والنتائج المستهدفة بها.
• توافر قاعدة بيانات عن جميع بحوث السوق والخدمات المقدمة بالهيئات المناظرة.
• زيادة عدد المستفيدين من الخدمات المقدمة من مراكز الشباب.
• زيادة حجم الموارد المالية المحققة (الربح) من تقديم الخدمات الرياضية.
• وضع معاير لقياس أداء العاملين بإدارة التسويق الإلكتروني.
• تضع إدارة التسويق بمديرية الشباب والرياضة نظام لمتابعة وتقييم منظومة التسويق الإلكتروني
• تحقيق أهداف الخطة الاستراتيجية لوحدة التسويق بمراكز الشباب.
• التزام وحدة التسويق باللوائح والقوانين الموضوعة من قبل مراكز الشباب.
• تتم المتابعة بصورة مستمرة على إدارة التسويق الإلكتروني أثناء تنفيذ البرامج والخطط
• عمل دراسات مسحية لاستطلاع أراء المستفيدين حول جودة الخدمات المقدمة
• يتم التقييم لأداء العاملين بإدارة التسويق الإلكتروني
• نصف سنوي/ شهريا / سنوي
التوصيات :
فى ضوء نتائج واستخلاصات البحث يوصي الباحث القائمين على ملاعب النجيل الصناعي بما يلى :
• تطبيق الخطة المقترحة لتسويق ملاعب النجيل الصناعي على مراكز الشباب الواقعة بمديريات الشباب والرياضة على مستوى الجمهورية ومعرفة مدى تحقيقها لأهدافها.
• دعوة القائمين على إعداد وتنفيذ الخطط التسويقية بوزارة الشباب على استخدام الخطة المقترحة لتسويق الملاعب التابعة لها.
• الدقة فى اختيار الكفاءات العلمية والعملية لتنفيذ الخطة التسويقية المقترحة وذلك لضمان نجاحها وتحقيق أهدافها المرجوة.
• الاهتمام بعملية تقويم فاعلية الخطة التسويقية المقترحة فى مختلف مراحلها ( قبل وأثناء وبعد التنفيذ ) حتى يتم التأكد من نجاحها وفاعليتها.
• ضرورة اهتمام إدارة التسويق الرياضى بوزارة الشباب بوضع الخطط التسويقية لمختلف المنشآت الرياضية بمراكز الشباب والاندية الرياضية.
• ضرورة وجود إدارة متخصصة داخل كل هيئة رياضية وشبابية وإذا تعذر ذلك تكون إدارة لجميع المنشآت وإذا تعذر يكون هناك قسم داخل إدارة العلاقات العامة بمديريات الشباب والرياضة يكون اختصاصه تسويق ملاعب النجيل الصناعي.
• إنشاء هيكل تنظيمي ثابت لإدارة التسويق الرياضى والإلكتروني لمراكز الشباب داخل جميع مديريات الشباب والرياضة لكى يقوم بعمله على أكمل وجه.
• وضع لائحة مالية داخلية خاصة بكل هيئة رياضية وشبابية لإمكانية التسويق الالكتروني لمراكز الشباب وكذلك الاستفادة من إيجار ملاعب النجيل الصناعي بحيث تغطى هذه القيمة الإيجارية التكلفة الفعلية للتشغيل مع وجود هامش ربح مناسب.
• وضع خطة واضحة ومحددة يمكن إتباعها فى صقل وتأهيل العاملين بملاعب النجيل الصناعي بمديريات الشباب والرياضة بما يضمن إعداد الكوادر والقيادات المتخصصة فى مجال التسويق الإلكتروني ، وبما يضمن أن يتماشى هذا مع واقع الاحتياجات الفعلية.
• عقد دورات وندوات للعاملين ومديري الملاعب للتعريف بأهمية التسويق الإلكتروني ومدى تأثيره على توفير الدخل المادي اللازم لمراكز الشباب.
• يوصي الباحث بتطبيق خطة التسويق الالكتروني لملاعب النجيل الصناعي بمراكز شباب محافظة سوهاج المقترحة والتي توصل اليها الباحث في تسويق أنشطة وخدمات ملاعب النجيل الصناعي.
Research Summary
A plan for electronic marketing of the artificial turf playgrounds in Sohag Governorate
Researcher: Kadri AbdelShafi Mohammad Bakheit (2023)
Research problem:
Youth centers are considered one of the most important basic units for practicing sports among civil organizations at the level of villages and cities throughout the Republic. All the obstacles that stand in the way of implementing sports activity plans, reaching its goals, raising its level for the individual and young people, and preparing a good citizen who benefits himself and his country.
Youth centers are concerned with the availability of many facilities and facilities such as playgrounds, halls and various sports equipment in addition to non-sports facilities such as commercial complexes, markets and stores, which are considered good marketing materials that the youth center can market and is considered one of the most important material capabilities within youth centers, which requires general marketing and electronic marketing. The Ministry of Youth and Sports to develop a plan to establish five-a-side and legal playgrounds in youth centers with the aim of providing self-resources so that youth centers can expand the scope of youth and sports activities in a way that contributes to alleviating the burden of the state’s general budget.
Marketing is considered the key to achieving the organization’s goals, identifying the needs and desires of the target market, and obtaining the desired satisfaction, more effectively and efficiently than competitors. Or means of communication, Paltalk, or other electronic tools, and from this concept, the e-marketing sector launched in the world at an amazing speed in light of its low cost and its increasing ability to expand the market, especially since this type of marketing does not recognize geographical boundaries and boundaries.
E-marketing is one of the latest means for promoting goods and services, and many major countries have been able to turn to internet marketing in order to save time, effort and money. Although our region is still far from activating this method, the indicators show that e-marketing may be one of the most important consumer trends in the world. near future.
The researcher reached the problem of the research based on the activities of the professional sports marketing manager conference (2015) at the Ministry of Youth and Sports, which was one of its most important goals to prepare trained cadres in sports marketing within sports institutions, and put forward non-traditional marketing ideas for sports marketing, as well as through the work of the researcher as head of the sports marketing department In the Directorate of Youth and Sports in Sohag from (2013) to date, where the researcher noticed that there is no clear plan for marketing the artificial turf stadiums in the youth centers of Sohag Governorate, and that many of them do not properly market the artificial turf stadiums, and also some of them do not cover the cash value that is collected from the Ministry of Youth and Sports as a result of weak revenue.
And by looking at the documents and records of the Ministry of Youth and Sports, which is a statement of the artificial turf stadiums and their revenues in the youth centers of Sohag Governorate from the year (2014) to the year (2022), attached (1), and the guiding financial regulations for operating the artificial turf stadiums, attached (2).
where the researcher noted that the ministry has established a large number of artificial turf playgrounds in several stages, the number of which reached the level of the governorates of the republic (4000) At a total cost of (72,350,000).
The researcher also conducted an open personal interview with the aim of standing up to the extent of achieving the desired goals of marketing the artificial turf stadiums as well as the changes in the methods used to market them with a number (4) of (directors of the General Administration of Marketing at the Ministry of Youth and Sports - officials of the artificial turf stadiums in the Directorate of Youth and Sports in Sohag, head and members The Directorate’s Artificial Grass Playgrounds Committee - Directors of Youth Centers).
where the results of the personal interview showed the lack of satisfactory achievement of the desired goals of the artificial turf stadiums, the weak revenues of the artificial turf stadiums, and the existence of many difficulties facing officials when marketing the stadiums electronically due to the lack of previous experience, as well as the absence of effective means of communication with the various parties and pioneers. To market these stadiums, as there is no electronic marketing department, and the General Marketing Department and the Artificial Grass Stadiums Committee are the two departments entrusted with marketing these stadiums, and the lack of an electronic marketing plan to increase its revenues and weak means of communication with its users.
As well as by conducting the second exploratory study through the standardized personal interview conducted by the researcher (attached 4) with the officials of the artificial turf stadiums at the Directorate of Youth and Sports in Sohag, directors of youth centers, sports specialists, administrators and supervisors in charge of work in the artificial turf stadiums with a total number of (10) individuals with the aim of surveying Their views on the actual reality of marketing artificial turf pitches in Sohag Governorate. The results of the survey indicated the following:
- The lack of a marketing plan for the artificial turf stadiums in the Ministry of Youth and Sports to achieve appropriate revenues.
- There are no qualified cadres trained to operate the artificial grass stadiums and manage them in an optimal way.
- There are no revenues for those stadiums in a satisfactory way to achieve their goal, and there is not enough number of workers in charge of operating those stadiums, and since there are no criteria for evaluating the revenues of the stadiums in that governorate.
- There are no scientific bases in an effective way to invest and market the artificial turf stadiums in the Ministry of Youth and Sports, and the artificial turf stadiums are not continuously developed and there is no periodic maintenance for them.
It became clear from the results of the personal interview and the exploratory study that there is agreement in some of the opinions of the study sample about activating the marketing department in the Directorate of Youth and Sports, as well as electronic marketing of artificial grass stadiums, the lack of an effective plan for marketing these stadiums, and the total dependence of youth centers on government funding. It also notes the existence of a group of negatives Including those related to the management of stadiums and the supervisory structure based on their operation and follow-up.
In the light of the foregoing, through the researcher’s field of work as head of the Sports Marketing Department, access to documents, records, and the organizational structure, especially the open and standardized personal interview, and access to the results and recommendations of previous studies, which prompted the researcher to address the topic of the research and its title:
” A plan for electronic marketing of the artificial turf playgrounds in Sohag Governorate ”
Research Importance :
Scientific importance: This research is a way to know the goals and importance of electronic marketing of artificial turf stadiums in youth centers for the sports market and study its needs and desires on the one hand and its trends and motives on the other hand.
Applied importance: The importance of this research highlights the application of methods and means of electronic marketing for facilities and stadiums of various types in youth centers affiliated to the Ministry of Youth and Sports.
Economic importance: Achieving self-financing for youth centers through marketing their facilities, increasing the revenues of artificial grass courts in youth centers to provide material resources and make better use of those stadiums.
Research Aims:
This research aims to develop a proposed plan for the electronic marketing of artificial turf playgrounds in youth centers in Sohag Governorate, by identifying each of the following:
• Elements of the e-marketing plan for the artificial turf fields (the goals of the e-marketing plan, the policies of the e-marketing plan, capabilities and resources, the methods and procedures necessary to implement the e-marketing plan, the timetable for the e-marketing plan, evaluation of the e-marketing plan.
• Elements of the marketing mix (service provided - distribution - promotion - pricing).
• Indicators of the success of the e-marketing plan.
Search questions:
- What are the elements of the electronic marketing plan for the artificial turf stadiums in Sohag Governorate?
- What are the elements of the marketing mix for artificial turf pitches?
- What are the indicators of success of the marketing plan?
Research Methodology:
The researcher used the descriptive survey method, due to its suitability to the nature of the research, as it is the method that studies the phenomenon as it is in reality and does not stop at merely collecting information and facts, but is concerned with classifying and analyzing them and then drawing conclusions.
Research community:
The research community is represented by members of the Marketing Management Committee and the Artificial Grass Playgrounds Committee of the Ministry of Youth and Sports - Directorate of Youth and Sports.
The research sample:
- Senior management: It is represented by the General Administration of Marketing at the Ministry of Youth and Sports and the director of the Directorate of Youth and Sports in Sohag as the deputy director of the directorate.
- Middle management: It is represented by the head of the Sports Marketing Department at the Directorate of Youth and Sports, directors of sub-departments, and members of the Artificial Grass Playgrounds Committee, which consists of (30) individuals who were chosen by the intentional method.
- Executive management: It is represented by specialists in the Directorate of Youth and Sports in Sohag, sports supervisors and directors of youth centers. Their number is (90) individuals, at a rate of (28.12%) out of the total number of the executive management, which is (320) individuals. They were chosen randomly.
- Thus, the total research sample became (140) individuals, and the researcher used (20) individuals from the total community for research and outside the basic research sample in order to standardize the questionnaire.
Data collection tools:
The researcher designed a questionnaire for each of the research categories (senior - middle - executive) as a basic tool for data collection in order to explore the opinions of experts about the electronic marketing plan for artificial turf stadiums in youth centers.
Conclusions and Recommendations:
Conclusions:
1- The conclusions related to the first axis (the electronic marketing plan for the artificial turf stadiums):
The first dimension: the objectives of the e-marketing plan:
• Achieving a high level of satisfaction of the practitioners of the activities and satisfying their desires
• Increasing the number of sports practitioners in the artificial turf fields
• Spreading awareness of the importance of artificial turf stadiums for the entire community
• Achieving a competitive advantage for artificial turf courts in youth centers among private stadiums
• Variety of activities carried out on artificial turf pitches
• Developing artificial grass courts in youth centers
• Providing sources of self-financing and increasing financial resources for youth centers.
The second dimension: e-marketing plan policies:
• Data on those in charge of supervision and operation are available to practitioners.
• You follow up the e-marketing process throughout the year, and the plan is constantly developed.
• Implementation of electronic marketing systems and programs in artificial turf stadiums.
• The policies of the e-marketing plan are announced and clear through:
- Administrators and coaches for games played on Al-Najl Al-Sanaa stadiums.
- E-marketing workers at the Directorate of Youth and Sports and Youth Centers.
- Those practicing activities on the artificial grass courts in youth centers.
- Workers and supervisors of artificial turf pitches.
• The revenues of artificial turf stadiums are collected
• Via electronic payment
• By manual method
• Maintaining the security and safety of stadiums by the practitioners of the activities through
• Regulations for the use of stadiums
•Surveillance Cameras
• Awareness
The third dimension: capabilities and resources:
A - Material Resources:
• Availability of electronic devices and equipment (computers _faxes _printers _ net networks _ landlines _ mobile phones).
• There is a budget that meets the requirements of those in charge of the artificial turf fields, marketing and maintenance of equipment, networks and stadiums.
• There is a budget for youth centers to implement the e-marketing plan for artificial turf pitches.
• Introducing the service provided to market artificial turf courts through
• Posters
Electronic page
• Banners
Brochures
B - Human Resources:
• Determine a higher authority responsible for those in charge of marketing the artificial turf fields.
• The presence of an e-marketing officer in youth centers.
• Those in charge of marketing the stadiums have the ability to use electronic means, computers, networks, the Internet and connections.
• Providing skilled and trained technical hands on software and hardware maintenance methods.
• Holding training courses for marketing officials in the artificial turf stadiums in youth centers.
• Provide specialists to design websites and electronic pages.
• Determine the terms of reference and responsibilities of these jobs.
• Marketing officials of artificial turf stadiums in youth centers
• Director of the Youth Center
• Promotion officer
• Financial officer
•Marketing Officer
•Board of Directors
• Information systems officer
C - Information resources:
• Availability of advanced computers with high technical specifications.
• Choose a name for the site, preferably small, symbolic and expressive for ease of circulation and browsing.
• Determine the required objectives of the website to cover the needs of the beneficiaries.
• Determine the technical limits of surfers and identify the electronic media to communicate well.
• There is a database for the beneficiaries of the artificial turf stadiums.
• Identifying and targeting beneficiaries and communicating with them electronically.
• Announcing the services of artificial turf courts using different paper methods.
• Emphasis on the effectiveness of the site’s e-mail and ease of access to them.
• Advertise all services and activities provided through
• The website of the artificial turf stadiums
• Social networking pages
•the press
• Television
• Bulletin board and radio
•E-mail
The fourth dimension: the methods and procedures necessary to implement the e-marketing plan:
• Procedures for periodic maintenance.
• Procedures for practitioners of activities on stadiums and the quality of shoes used.
• Preserving playgrounds and indicative boards of how to use them.
• Advertising used to market artificial turf pitches
• Procedures for training and official matches during training, and after completing each of them during tournaments and official matches.
The fifth dimension: the timetable for the e-marketing plan:
• The e-marketing plan will be during the preparation period for the sports federations’ competitions.
• The timeframe for the plan is a full fiscal year, starting from the beginning of the fiscal year.
• The e-marketing plan will be in three phases during the sports season.
• Time periods for the exploitation of stadiums
•Weekly
• per month
The Sixth Dimension: Evaluation of the E-Marketing Plan:
• Evaluation of the plan throughout the year periodically.
•The plan is modified according to the results of the evaluation.
• Differences in the costs of aspects of administrative expenses within the youth center for artificial turf stadiums.
• The e-marketing plan is evaluated according to the following:
1. The number of page likes
2. The number of attendees
3. The objectives set
4. The number of website views
Conclusions for the second axis: (elements of the marketing mix)
The first dimension: the service provided:
• Technological methods help respond to beneficiaries’ inquiries as quickly as possible.
• Internet networks provide artificial turf stadiums with opportunities to provide sports services according to the individual needs of each beneficiary.
• Providing services and their flow through the electronic marketing of the artificial turf stadiums.
• Providing all services to visitors, such as tools, means, drinks, food and entertainment.
• Providing information on reservations and inquiries for artificial turf stadiums on the site.
• The Internet helps artificial turf courts to provide sports activities and services in accordance with the latest international quality standards.
• Providing catalogs, pictures and videos of the stadiums on the site without additional costs.
The second dimension: distribution:
•The ability to communicate with visitors before providing services.
•Services are distributed according to the needs and requirements of the frequenters.
•The possibility of booking artificial turf courts via the Internet.
•E-marketing of artificial turf courts greatly reduces marketing intermediaries and achieves direct distribution for spectators.
•Facilitate the services offered through
1. Payment method
2. Reservation category
3. Reservation method
4. Operating times
Third Dimension: Promotion:
• It is possible to promote the services of artificial turf courts through websites and electronic pages.
• The ability to update the advertisements provided on the network at the lowest cost.
• Open lines of communication between turf courts and Internet users help provide a better and more efficient way to promote its services.
• Participation of artificial turf stadiums in the site, which has a wide public turnout on the Internet, and displays all information and various promotional materials about it.
• Can be promoted via the Internet through:
1. Hosting sports channels in sporting events
2. Exploiting the stadiums in the process of promoting through the website
3. Hosting public figures in sporting events and events
4. Services, photos and videos of artificial turf courts
Fourth Dimension: Pricing:
• Granting discounts and privileges to visitors to the site.
• The Internet provides artificial turf stadiums with information on the price of booking stadiums, services and discounts on them.
• The Internet provides the special and announced terms of contracting with the frequenters and the methods of payment.
• The Internet facilitates opportunities to find alternatives for the current frequenters.
• The level of services provided in the artificial turf courts is suitable with the declared prices.
• The price of the service provided is determined based on:
1. The number of rental times
2. The time period
3. Payment method
4. Monthly
5. Semi-annual
6. Annual
Conclusions related to the third axis: (Indicators of the success of the e-marketing plan):
• Designing an evaluation form for the employees of the e-marketing department to be filled out by the director of the marketing department.
• Matching the objectives set by the marketing unit and the targeted results.
• Availability of a database on all market research and services provided by the corresponding agencies.
• Increasing the number of beneficiaries of services provided by youth centers.
• Increasing the amount of financial resources achieved (profit) from providing sports services.
• Setting standards to measure the performance of employees in the e-marketing department.
• The Marketing Department of the Directorate of Youth and Sports shall establish a system for monitoring and evaluating the e-marketing system
• Achieving the objectives of the strategic plan of the marketing unit in youth centers.
• The commitment of the marketing unit to the regulations and laws set by the youth centers.
• The e-marketing department is continuously monitored during the implementation of programs and plans
• Carrying out survey studies to explore the opinions of beneficiaries about the quality of services provided
• Evaluation is made for the performance of the e-marketing department employees
• semi-annual / monthly / yearly
Recommendations:
In the light of the results and conclusions of the research, the researcher recommends the following:
• Applying the proposed plan for marketing artificial turf stadiums to youth centers located in the directorates of youth and sports at the level of the Republic and knowing the extent to which they achieve their goals.
• Invite those in charge of preparing and implementing marketing plans in the Ministry of Youth to use the proposed plan for marketing its stadiums.
• Accuracy in selecting scientific and practical competencies to implement the proposed marketing plan in order to ensure its success and achieve its desired goals.
• Attention to the process of evaluating the effectiveness of the proposed marketing plan in its various stages (before, during and after implementation) in order to ensure its success and effectiveness.
• The need for the Sports Marketing Department of the Ministry of Youth to pay attention to developing marketing plans for various sports facilities in youth centers and sports clubs.
• The need for a specialized department within each sports and youth body, and if this is not possible, it will be a department for all facilities. If this is not possible, there will be a department within the public relations department in the youth and sports directorates, whose competence will be the marketing of artificial grass pitches.
• Establishing a firm organizational structure for the management of sports and electronic marketing for youth centers within all directorates of youth and sports in order to carry out its work to the fullest.
• Establishing an internal financial regulation for each sports and youth organization for the possibility of electronic marketing of youth centers, as well as benefiting from renting artificial grass courts, so that this rental value covers the actual cost of operation with an appropriate profit margin.
• Developing a clear and specific plan that can be followed in refining and qualifying the workers in the artificial turf fields in the directorates of youth and sports, to ensure the preparation of cadres and leaders specialized in the field of e-marketing, and to ensure that this is in line with the reality of actual needs.
• Holding courses and seminars for workers and stadium managers to introduce the importance of e-marketing and its impact on providing the necessary material income for youth centers.
• The researcher recommends the implementation of the electronic marketing plan for the artificial turf playgrounds in the youth centers of Sohag Governorate, which is proposed and reached by the researcher in marketing the activities and services of the artificial turf playgrounds.
Abstract
A plan for electronic marketing of the artificial turf playgrounds in Sohag Governorate
The research aims to develop a plan for electronic shopping for the artificial turf playgrounds in youth centers in Sohag Governorate, by defining the objectives of the electronic shopping plan - the policies of the electronic shopping plan (capabilities and resources), the methods and procedures necessary to implement the electronic shopping plan - the timetable for the electronic shopping plan - evaluation of the electronic marketing plan.
The researcher used the descriptive approach (survey method) due to its suitability to the nature and objectives of the research. The research sample included all administrative levels for those in charge of the artificial turf stadiums (upper management consisting of 20 individuals - middle management consisting of 30 individuals -and executive management consisting of 90 individuals), a total of 140 individuals of the supervisors and specialists from the Ministry of Youth and Sports and the Directorate of Youth and Sports in Sohag.
Among the most important results was the effectiveness of the electronic shopping plan for artificial turf playgrounds in youth centers - the clarity of the dimensions of the elements of the shopping mix for artificial turf courts in youth centers - the appropriate success indicators for the electronic shopping plan for artificial turf courts in youth centers.
One of the most important recommendations was the need to apply the proposed plan for marketing the artificial turf stadiums to the youth centers located in the directorates of youth and sports at the level of the Republic and to know the extent to which it achieves its goals. Sports in the Ministry of Youth by developing a marketing plan for various sports facilities in youth centers and sports clubs - establishing an organizational structure to manage sports and electronic shopping for sports facilities within all directorates of youth and sports in order to carry out its work to the fullest.