Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية إستراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف التاسع بدولة الكويت /
المؤلف
عبدالجليل، السيد عادل أحمد محمد.
هيئة الاعداد
باحث / السيد عادل أحمد محمد عبدالجليل
مناقش / علي سعد جاب الله
مشرف / مروة ديــــاب أبـــو زيد
مناقش / حسن سيد شحاته
مناقش / ماهر شعبان عبد البارى
الموضوع
القراءة. الخرائط، قراءة.
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
327 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
تكنولوجيا التعليم
الناشر
تاريخ الإجازة
1/9/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - قسم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيـــا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 349

from 349

المستخلص

إن الفهم من أهم مستويات المعرفة التي ارتبطت بالنظرة إلى طبيعة القراءة ومفهومها؛ فهو يعد مطلبًا لغويًا وتعليميًا وتربويًا، فمما لا شك فيه أن الهدف من كل قراءة هو الفهم، فقراءة بلا فهم لا تعد قراءة بمفهومها الصحيح، وهو لا يحدث فجأة؛ لأنه ليس عملية سهلة ميسورة تتوقف عند حد التعرف على الرموز المكتوبة والنطق بها؛ وإنما هو عملية معقدة تسير في مستويات متباينة وتتطلب إمكانات وقدرات عقلية متنوعة، وتحتاج إلى كثير من المران والتدريب، وإعمال الفكر، والتفسير، والتحليل، والموازنة، والنقد.
ونظراً لأهمية الفهم القرائي فقد اهتم كثير من التربويين بتعريف هذا المفهوم ومناقشته؛ فهو يعني مدى تمكن التلميذ من مهارات التفسير والاستنتاج، أو تعليل الحقائق والمفاهيم والتعميمات المتضمنة في المحتوى الدراسي، وقدرته على معرفة معاني الكلمات والمتشابهات اللفظية، وترتيب الجمل، وكل ذلك يعتمد على عدد الكلمات التي يعرفها التلميذ، ويستطيع استخدامها في عبارات مفيدة.
وتدريس الفهم القرائي بدولة الكويت في الصفوف المتوسطة، وخاصة الصف التاسع، يهدف إلى مساعدة التلميذ على التمكن من العديد من المهارات، منها: فهم المعنى الضمني والهامشي، والتمييز بين الحقائق والآراء الشخصية للكاتب، واستخلاص النتائج من المادة المقروءة، والربط بين نتائج المادة المقروءة، واستنتاج المغزى الذي يريده الكاتب من المادة المقروءة، ويستنتج وجهة نظر الكاتب، وتحديد المعنى الذي يرمي إليه، وإبداء الرأي في المادة المقروءة ومناقشتها، وإعادة توظيف المقروء في سياقات جديدة، لذا تظل تنمية مهارات الفهم القرائي هدفًا من الأهداف الأساسية التي يسعى المربون وعلماء اللغة والنفس، إلى تحقيقها دومًا لدى المتعلمين في كافة المراحل التعليمية .
وفي ضوء ذلك حاولت العديد من البحوث والدراسات – خاصة في المجتمع الكويتي- تحديد مهارات الفهم القرائي المناسبة لكل مرحلة ولكل صف دراسي، وتحديد مظاهر الضعف في مهارات الفهم القرائي لدى هؤلاء المتعلمين، ومحاولة تنميته عن طريق توظيف العديد من الاستراتيجيات التدريسية الفعالة سواءً على المستوى المحلي أو على المستوى العربي والأجنبي، وهذا ما دفع الباحث لاستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية لتنمية مهارات الفهم القرائي المناسبة لتلاميذ الصف التاسع بدولة الكويت.
ثانياً: مشكلة الدراسة وإجراءات دراستها:
تحددت مشكلة الدراسة الحالية في ضعف مهارات الفهم القرائي لدى طلاب الصف التاسع في دولة الكويت، وبذلك تحاول هذه الدراسة التصدي لتلك المشكلة بالإجابة عن الأسئلة التالية:
- ما مهارات الفهم القرائي اللازمة لتلاميذ الصف التاسع في دولة الكويت؟
- ما إجراءات استخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف التاسع في دولة الكويت؟
- ما فاعلية استخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف التاسع في دولة الكويت؟
إجـــراءات الدراســــة:
سارت إجراءات الدراسة الحالية فيما يلي:
1- تحديد مهارات الفهم القرائي المناسبة لتلاميذ الصف التاسع في دولة الكويت، وذلك من خلال:
 الاطلاع على البحوث والدراسات والأدبيات السابقة العربية والأجنبية التي أجريت في تعليم القراءة، وخاصة مهارات الفهم القرائي.
 الأدبيات المتصلة بتعليم القراءة.
 أهداف تعليم القراءة بدولة الكويت.
 استطلاع آراء الخبراء والمعلمين.
 إعداد قائمة الفهم القرائي.
 عرض القائمة على المحكمين وتعديلها في ضوء آرائهم.
 وضع قائمة الفهم القرائي في صورتها النهائية.
2- تحديد إجراءات إستراتيجية الخرائط الذهنية لتنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف التاسع بدولة الكويت، وذلك من خلال:
 الاطلاع على الدراسات والأدبيات العربية والأجنبية التي استخدمت الخرائط الذهنية في التدريس.
 دراسة طبيعة مهارات الفهم القرائي.
 النظريات التي اعتمدت عليها الإستراتيجية.
 دراسة طبيعة تلاميذ الصف التاسع بدولة الكويت.
3- تحديد فاعلية إستراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف التاسع الأساسي بدولة الكويت، وذلك من خلال:
 بناء اختبار مهارات الفهم القرائي في ضوء القائمة المعدة سابقًا.
 عرض الاختبار على مجموعة من المحكمين وتعديله في ضوء آرائهم.
 ضبط الاختبار (التأكد من صدقه وثباته).
 إعداد دليل المعلم.
 إعداد كتاب التلميذ.
 اختيار عينة عشوائية من طلاب الصف التاسع في دولة الكويت، وتقسيمها إلى مجموعتين تجريبية وضابطة.
 تطبيق اختبار مهارات الفهم القرائي على المجموعتين التجريبية والضابطة قبليًا.
 التدريس للمجموعة التجريبية باستخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية.
 تطبيق اختبار مهارات الفهم القرائي على المجموعتين التجريبية والضابطة بعديًا.
4- رصد البيانات ومعالجتها إحصائيًا.
5- تحليل النتائج وتفسيرها.
6- تقديم التوصيات والمقترحات¬.
وقد أسفر ذلك عن العديد من النتائج، نوضحها في العنصر الآتي:
ثالثاً: نتائـــج الدراســــة:
أسفرت الدراسة الحالية في إطارها النظري عن الآتي:
(1) تحديد مهارات الفهم القرائي المناسبة لطلاب الصف التاسع بدولة الكويت، وهي كالآتي:
(أ) مهـارات الفهـم المباشــر: وتتمثل في:
1- تحديد المعنى المناسب للكلمة من السياق.
2- تعيين مضاد الكلمة.
3-توضيح العلاقة بين الجمل.
4-تحديد معاني الكلمات والتعبيرات.
5-تكملة الجملة بكلمات معطاة للتلاميذ.
(ب) مهارات الفهم الاستنتاجي: وتتمثل في:
6-تفسير بعض الجمل والمترادفات.
7-استنتاج سمات النص المقروء.
8-استنتاج الفكرة الرئيسة للنص المقروء.
9-استنتاج المعنى الضمني للنص المقروء.
10-استخلاص العبر والدروس من النص.
(ج) مهارات الفهم الناقد: وتتمثل في:
11-تحديد السبب لحدوث موقف ما في النص المقروء.
12-الحكم على المقروء في ضوء الخبرة السابقة.
13-بيان مدى ترابط وتسلسل الأحداث.
14-تكوين رأي حول القضايا والأفكار المطروحة في النص.
(د) مهارات الفهم التذوقي: وتتمثل في:
15-تحديد جوانب الجمال في عبارات النص.
16-توضيح العاطفة المسيطرة على النص المقروء.
17-تحديد الصور البيانية التي تضمنها النص المقروء.
18-اكتشاف أثر بعض الأساليب اللغوية في المعنى.
(ه) مهارات الفهم الإبداعي: وتتمثل في:
19-اقتراح حلول جديدة لمشكلات وردت في النص المقروء.
20-التنبؤ بالأحداث بناءً على مقدمات معينة.
21-إعطاء أكبر عدد من الكلمات المتضادة والمترادفة في النص المقروء.
22-ذكر أكبر عدد من الأفكار الرئيسة لكلمات معينة في النص المقروء.
(2) وللحكم على فاعلية استراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف التاسع بدولة الكويت، تم التحقق من عدة فروض، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
أ- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي فى اختبار مهارات الفهم القرائي ككل لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.
ب-توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لمستوى الفهم المباشر ككل فى اختبار مهارات الفهم القرائي لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.
ج- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمستوى الفهم المباشر في كل بعد فرعى على حدة لاختبار مهارات الفهم القرائي
د- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لمستوى الفهم الاستنتاجى ككل ، لصالح المجموعة التجريبية.
ه- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لمستوى الفهم الاستنتاجي فى كل بعد فرعى على حدة ، لصالح المجموعة التجريبية.
و-توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لمستوى الفهم الناقد ككل لصالح المجموعة التجريبية.
ز- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لمستوى الفهم الناقد فى كل بعد فرعى على حدة لصالح المجموعة التجريبية.
ح- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لمسنوى الفهم التذوقى ككل لصالح المجموعة التجريبية.
ط- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لمستوى الفهم التذوقي في كل بعد فرعى على حدة لصالح المجموعة التجريبية
ك- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لمستوى الفهم الإبداعى ككل لصالح المجموعة التجريبية.
ل- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمستوى الفهم الإبداعي في كل بعد فرعى على حدة لصالح المجموعة التجريبية
رابعاً: توصيــــات البحــــث:
في ضوء ما توصلت إليه الدراسة الحالية من نتائج، يوصي الباحث بما يأتي:
 إعادة النظر في طرائق تدريس القراءة في ضوء الإستراتيجيات التي تعتمد على تفاعل الطالب مع المقروء.
 استخدام الأساليب والطرائق التعليمية التعلمية الملائمة لطبيعة مهارات الفهم القرائي بشكل عام، ولطبيعة تلاميذ المرحلة المتوسطة.
 استخدام استراتيجيات تدريسية تنشط عمليات التفكير لدى الطلاب، مثل: التذكر، التفسير، والموازنة، والتحليل، والتقويم.
 استخدام تصورات التلاميذ لفهم المعنى من الموضوع المقروء ومن ثم تفسيره تحليله ونقده.
 أهمية استغلال خبرات التلاميذ ومعارفهم السابقة من أجل المشاركة في إعادة بناء معاني الموضوعات القرائية.
 الاهتمام بالأنشطة القرائية التي تهتم بدور المتعلم في بناء المعنى، والبحث عن المعلومات والأفكار لا استظهارها.
خامساً: مقترحـــات الدراســـة:
في ضوء ما توصلت إليه الدراسة الحالية من نتائج، يقترح الباحث إجراء البحوث الآتية:
 فاعلية إستراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات الاستماع لدى طلاب المرحلة الثانوية.
 فاعلية إستراتيجيتي التصور الذهني والتلخيص في تنمية الفهم القرائي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة.
 فاعلية استخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات التذوق الأدبي لدى طلاب المرحلة الثانوية.
The importance of the Arabic language is highly emphasized in the field of education, as it is the first educational tool, and the key that enables the learner to achieve his goals. The repository of the nation’s culture, the repository of its heritage, and the first means of communication between its members, and this reflects the reason for the interest in the Arabic language, its curricula, and its teaching methods; There is great interest on the part of researchers about her four skills: listening, speaking, reading, and writing. Reading is one of the most important skills that a person must acquire and develop, as it is a means of acquiring knowledge and information to solve problems and overcome the difficulties facing a person. So; Reading is one of the indispensable means of obtaining information and knowledge and being able to achieve academic achievement. In-depth reading in the fields of study provides students with the ability to consciously and continuously deal with forms of knowledge in various fields of science, and therefore attention must be paid to developing reading comprehension skills for reading texts.
In fact, reading is not limited to simply the reader knowing words and sentences or pronouncing them. The basis of reading is to be first for understanding; Because reading comprehension is the basis for learning the reading and benefiting from it in general.
Therefore, comprehension is one of the most important concepts that have been linked to the view of the nature and concept of reading. It is considered a linguistic, educational and pedagogical requirement. There is no doubt that the goal of every reading is understanding. A reading without understanding does not count as reading in its correct sense, and it does not happen suddenly. Because it is not an easy process that stops at recognizing and pronouncing written symbols; Rather, it is a complex process that proceeds at different levels and requires various mental capabilities and abilities, and requires a lot of practice and training, and the realization of thought, interpretation, analysis, balancing, and criticism.
Given the importance of reading comprehension, many educators have been interested in defining and discussing this concept. It means the student’s ability to interpret and conclude, or justify facts, concepts, and generalizations included in the academic content, and his ability to know the meanings of words and similarities, and to arrange sentences, and all of this depends on the number of words the student knows and can use in useful phrases.
Reading comprehension is an interaction between the reader and the text, which requires in its construction and development strategies that are linked to it and emphasize communication, and aims to form a productive reader, who adds from his experiences to what he reads, connects them, composes the similar, and makes acceptable conclusions that have foundations from his extensive experiences. By doing so, it is a reconstruction of the text, a search for what is behind the text in terms of words and sentences, and transcending the superficial structure of the text to the deep structure.
Reading comprehension skills vary according to the different levels of reading comprehension, those levels vary in difficulty according to the level of thinking that they address, and these levels have been identified by educational studies in the following (Jamal Mustafa Al-Esawy, 2006: 114; Saad Ali Zayer, and Ohoud Salem.
1- Direct understanding level: It means the student’s ability to understand words, sentences and ideas directly. This level includes skills: determining the appropriate meaning, identifying synonyms, general idea, sub-ideas, and perceiving spatial arrangement.
2- The level of inferential understanding: It means the student’s ability to determine the deep implicit meanings mentioned by the writer in his text. Among the skills of this level are: inferring similarities and differences, realizing causal relationships, and defining the writer’s goals.
3- Critical understanding level: It means the student’s ability to pass judgment on the read text, and among his skills: distinguish between main and subsidiary ideas, distinguish between reasonable and unreasonable, and form an opinion about the ideas contained in the text. 4- The level of taste understanding: It means the student’s ability to have a deep understanding based on his contemplative experience, and among his skills: the reader’s sense of what the writer felt, and the awareness of the aesthetic and sublime values contained in the text.
4- Creative comprehension level: It is a high level of understanding that requires the student to invent new and unfamiliar ideas. Among his skills are: proposing new solutions to problems contained in the text, predicting events before finishing reading the text, and being able to creatively arrange the events of the read text.
low level of the aforementioned reading comprehension skills; It is negatively reflected on the level of students’ achievement in the various subjects, and this is not limited to the achievement aspect; Rather, it extends to various linguistic, scientific, or social skills, as well as to the personal aspects of the learner; It affects the self-image of the student, as a result of his feeling that he is inferior to his peers, and as a result of the teachers’ perception of him as being of a low level in addition to his feeling of shame and helplessness due to his continuous failure, and also on his feeling of self-inefficiency, but leads him to anxiety and low self-esteem.
Therefore, developing reading comprehension skills remains one of the basic goals that educators, linguists, and psychologists always strive to achieve among learners at all educational levels. There are also other goals for reading comprehension, including: psychological and kinetic goals to help the individual acquire reading skills in its multiple aspects, cognitive goals, which are to help the individual understand and comprehend what he reads, emotional goals, which are to help the individual form specific trends, values and tendencies towards what he reads, and goals Social to help the individual know his society and culture.
As for the importance of teaching reading comprehension; It is represented in: giving the symbol its meaning, understanding the larger units than just the symbol such as the phrase, sentence, paragraph, and the whole piece, reading in intellectual units, understanding words from context and choosing the appropriate meaning, understanding the multiple meanings of the word, the ability to choose and understand the main ideas, and the ability to perceive the organization that followed The writer, the ability to infer, the ability to understand the writer’s direction, the ability to retain ideas, the ability to evaluate the reader, knowledge of the writer’s purpose and mood, and the ability to apply ideas and interpret them in light of past experience (Hamid Abd al-Salam.
Teaching reading and reading comprehension in the State of Kuwait in the middle grades, especially the ninth grade, aims to help the student to: understand the implicit and marginal meaning, distinguish between facts and personal opinions of the writer, draw conclusions from the reading material, link the results of the read material, and infer the meaning that the writer wants from The read material, deduces the writer’s point of view, determines the meaning he aims at, expresses an opinion on and discusses the read material, and re-employs the read in new contexts.
In addition to that, there are a set of other goals for the reading comprehension of the ninth graders in the State of Kuwait, which the researcher deduced from the Arabic language course for the ninth grade, and these objectives are: completing the text, expressing an opinion on the read texts, explaining, clarifying and interpreting the read texts, and identifying synonyms of words contained in the text, linking the different ideas of the text, and extracting the general idea from the read text.
And the study which aimed to identify the effectiveness of a program based on self-regulation strategies for learning to develop reading comprehension skills for primary school students in the State of Kuwait. It indicates the effectiveness of using self-regulation strategies for learning in developing reading comprehension skills, including placing a title for the text, knowing synonyms and antonyms, understanding the reading material, and identifying main and sub-ideas. The study.
Aimed to know the effect of using the self-questioning strategy in developing the reading comprehension skills of first-year secondary students, and the study found an improvement in the level of literal, critical and inferential reading comprehension. And the study.
which aimed to know the effect of using the academic knowledge approach to language learning in teaching reading in developing creative reading comprehension and language communication skills for second-grade students. The results of the study showed that using the academic knowledge approach contributed to the development of Creative reading comprehension skills, such as: suggesting the largest possible number of ideas, synonyms, explanations and titles, providing various answers to the reading text, presenting multiple endings to the reading text, summarizing the text in a new way, generating new ideas for the reading text, predicting events based on certain introductions, and eliciting ideas New through previous ideas, and linguistic communication in the experimental study sample.
Previous studies have confirmed the low level of preparatory stage students in reading comprehension skills, and the manifestations of the decline in reading comprehension skills include the following: - Inadequate identification of the main title of the topic. Failure to specify the details of the topic.
Low conclusion of the main idea of the paragraph or topic. Their shortcomings in deducing the writer’s goal. Not distinguishing between fact and opinion. Not distinguishing between what is related to the topic and what is not related to it.
Some of these previous studies that focused on reading comprehension skills attributed the students’ general low level in the performance of reading comprehension skills to a variety of reasons, such as the lack of educational situations during which learners are trained to comprehend the reading text, and focus only on reading aloud, which means skillfully identifying sentences and words, instead of from focusing on the main purpose of reading, which is to obtain meaning.
In light of previous studies and observation of the researcher and his work in the field of teaching Arabic, he sees that there is a great reluctance of students to read the subject due to its difficulty from their point of view and its presentation in the traditional way of learning, which does not take into account the nature of these students and their level of achievement; This led to a weakness in reading comprehension skills, and this weakness had a significant impact on students’ achievement in academic subjects in general, and Arabic language in particular. This prompted the researcher to try one of the modern teaching strategies, which is the strategy of mind maps, which despite its importance as a modern educational strategy; However, within the limits of the researcher’s knowledge, there were no studies that focused on developing the reading comprehension skills of the ninth grade students in the State of Kuwait using this strategy, and then the idea of the current study arose to develop the reading comprehension skills of the ninth graders in the State of Kuwait using mental map strategies.
Determine the problem of the study:
The problem of the current study is determined by the weak reading comprehension skills of the ninth grade students in the State of Kuwait. Thus, this study attempts to address that problem by answering the following questions:
- What are the reading comprehension skills needed for ninth graders in the State of Kuwait?
- What are the foundations and procedures for using the mind mapping strategy in developing the reading comprehension skills of ninth graders in the State of Kuwait?
- What is the effectiveness of using mind mapping strategy in developing the reading comprehension skills of ninth graders in the State of Kuwait?
Study procedures:
The procedures of the current study are defined as follows:
1- Determining the appropriate reading comprehension skills for ninth grade students in the State of Kuwait, through:
• Examine the previous Arab and foreign research, studies and literature conducted in teaching reading, especially reading comprehension skills.
• Literature related to teaching reading.
• Objectives of teaching reading in the State of Kuwait.
• Poll the opinions of experts and teachers.
• Preparing a reading comprehension list.
• Presenting the list to the arbitrators and amending it in the light of their opinions.
• Putting the reading comprehension list in its final form.
2- Determining the procedures of the mind mapping strategy to develop the reading comprehension skills of the ninth graders in the State of Kuwait, through:
• Examining Arab and foreign studies and literature that used mental maps in teaching.
• Studying the nature of reading comprehension skills. • Theories on which the strategy relied.
• A study of the nature of the ninth graders in the State of Kuwait.
3- Determining the effectiveness of the mind mapping strategy in developing the reading comprehension skills of the ninth graders in the State of Kuwait, through:
• Building the reading comprehension skills test in light of the previously prepared list.
• Presenting the test to a group of arbitrators and amending it in the light of their opinions.
• Controlling the test (ensure its validity and reliability). • Preparing the teacher’s guide.
• Preparing the student’s book.
• Selecting a random sample of ninth grade students in the State of Kuwait, and dividing it into two experimental and control groups.
• Applying the reading comprehension skills test to the experimental and control groups.
• Teaching to the experimental group using the mind mapping strategy.
• Applying the reading comprehension skills test to the experimental and control groups afterwards.
5- Data monitoring and statistical processing.
6- Analyze and interpret the results.
7- Providing recommendations and suggestions.
Second: The results of the study:
In order to judge the effectiveness of the strategy, several hypotheses were verified. The study reached the following results:
A- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application in the test of reading comprehension skills as a whole among the experimental group students.
B- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of direct comprehension as a whole in the reading comprehension skills test for the students of the experimental group.
C- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of direct comprehension in each sub-dimension separately to test reading comprehension skills
D- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of inferential understanding as a whole, in favor of the experimental group. E- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of inferential understanding in each sub-dimension separately, in favor of the experimental group.
E- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of critical understanding as a whole in favor of the experimental group. G- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of critical understanding in each sub-dimension separately in favor of the experimental group. H- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the levels of taste understanding as a whole in favor of the experimental group.
F- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of taste understanding in each sub-dimension separately in favor of the experimental group.
G- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of creative understanding as a whole in favor of the experimental group. L- There are statistically significant differences at level (0.01) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the level of creative understanding in each sub-dimension separately in favor of the experimental group.