Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
واقع الحالة الصحية في الريف المصري بين الحملات الإعلامية التليفزيونية ومواقف الحياة اليومية/
المؤلف
شويته،منى محمد محمد .
هيئة الاعداد
باحث / منى محمد محمد شويته
مشرف / علياء شكرى
مشرف / وائل اسماعيل
مناقش / هبه امين
مناقش / سعاد عثمان
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
247ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الأنثروبولوجيا - علم الإنسان
الناشر
تاريخ الإجازة
6/3/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم الاجتماع
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 312

from 312

المستخلص

ملخص الرسالةباللغة العربية
1- مشكلة الدراسة:
تشير معظم الدراسات إلي أن التعليم يؤدى دورًا مهٌّمًا في تشكيل الوعـى الصحي لدى الأفراد. وعلي الرغم من ذلك فقـد كشفت الدراسة الميدانية ارتفاع المستوى التعليمي لدى أفراد مجتمع البحث،ومع ذلك تَبيْن أن هناك ضعفًا في الوعى الصحي لدى الأفراد،مما يؤثر على حالتهم الصحية ويؤدى إلى إصابتهم بالعديد من الأمراض. ولذلك جاءت هذه الدراسة لمحاولة رصد واقع الحالة الصحية في إحدى قري محافظة البحيرة قرية ”علقام”، والوقوف علي أهم العوامل التي تؤدي إلي الاصابة بالأمراض في المجتمع الريفي، وتأثير ذلك علي سلوكيات الأفراد خلال مواقف الحياة اليومية.ومدي اهتمام الدولة بتقديم الخدمات الصحية للمواطنين من أجل الحفاظ علي الصحة والوقاية من الأمراض، من خلال الحملات الصحية التي تقوم بها.وقد ركزت الدراسة علي حملة فيروس(سي) نظرًا لتزامن فترة البحث الميداني مع الحملة.ولمعرفة المردود الاجتماعي للمواطنين تجاه الحملة، ومدي استجابة الأفراد لها من خلال معايشة الباحثة ورؤية أنثروبولوجيا الإعلام.
والجدير بالذكر أن مرض فيروس(سي) يعد أكثرالأمراض انتشارًا في مصر عمومًا،والريف بشكل خاص،حيث أكدت الدراسات الطبية أنه يمثل المرتبة الأولى المسببة للوفاة في المجتمعات ويمثل عبئًا ثقيلاً على اقتصادات الدولة، ولذلك قامت الدولة بهذه الحملة تحديدًا؛ للحد من انتشار هذا المرض والقضاء عليه وتوفير العلاج للمواطنين.
بالإضافة إلي ذلك، قد سعت الدراسة إلي اختبار أهم الأسس المرتبطة بأنثروبولوجيا الإعلام ومدي إسهامها في رصد المردود الثقافي والاجتماعي للحملات، واختبار قضايا الاتجاه الإثنوميثودولوجي ونظرية الغرس الثقافي في فهم وتحليل سلوك الأفراد خلال مواقف الحياة اليومية.
2- أهداف الدراسة:
تتمثل أهداف الدراسة فيما يلي:
‌أ- محاولـة رصد واقع الحالـة الصحية، والتعرف علي الأمراض المنتشرة في مجتمع الدراسة.
‌ب- اختبار مدي مساهمة أنثروبولوجيا الإعلام في فهم ديناميات الثقافة الصحية للأفراد، وتأثير ذلك علي مواقف الحياة اليومية.
‌ج- الكشف عن دور الحملات الإعلامية في التوعية الصحية للأفراد فيما يخص فيرس(سي)، والمردود الاجتماعي للأفراد لحملة ”100مليون صحة”.
3- أهمية الدراسة:
أ‌- الأهمية النظرية:
تتمثل الأهمية النظرية لهذه الدراسة في محاولة اختبار مدي إسهام الاتجاه الإثنوميثودولـوجى ونظرية الغرس الثقافي؛ في فهم وتحليـل مواقف وسلوكيات الحياة اليومية من خلال معايشة الباحثة لحملة 100مليون صحة، التي بدأت تطرح نفسها وبإلحاح في الآونة الأخيرة مع الانتشار الواسع والكبير للأمراض، واختبار دور وسائل الإعلام وخاصة الحملات التليفزيونية ومردودها الثقافي علي الأفراد في الواقع المعاش. كما تهتم الباحثة بأنثروبولوجيا الإعلام بوصفها مجالًا جديدًا في نقل الثقافات وتأثيرها علي المتلقي من خلال وسائل الإعلام.
ب‌- الأهمية التطبيقية:
تكمن الأهمية التطبيقية للدراسة في محاولة الوصول إلي مدي التأثيرات التي تحدثها المضامين الإعلامية التوعوية بمختلف رسائلها.كما تأتي أهمية الدراسة من كونها تهتم بدراسة حملة 100مليون صحة، وهي حملة جماهيرية مهمة شارك في إدارتها الكثير من المؤسسات الرسمية بالدولة ومنظمات الأمم المتحدة والمجتمع المدني وكافة المحافظات والمجتمعات المحلية والمواطنين وعايشتها الباحثة في فترة العمل الميداني. كما تحاول الدراسة لفت انتباه المسؤولين للعمـل على تزويد المجتمع الريفي بالحملات الصحية التي تمـدهم بمستوى أفضل للاهتمام بصحتهم والوعـى بها، من أجـل تجنب العديـد من الأمـراض، وكذلك إبراز الدور الذي تقوم به الحملات الإعلامية ذات الهدف التوعوي في المجتمع.
4- مناهج الدراسة:
اعتمدت الدراسة علي: المنهج الأنثروبولوجي، منهج دراسة الحالة،منهج دراسة المجتمع المحلي،المنهج الأيكولوجي، الجماعات النقاشية، وأداة تحليل المضمون. واستعانت الباحثة بالأدوات المنهجية التالية:الملاحظة،الملاحظة بالمشاركة، المقابلة، دليل العمل الميداني،الإخباريين، التصوير الفوتوغرافي،والسجلات والبيانات الإحصائية.
5- الإطار النظري للدراسة:
استعانت الباحثة عند تفسير المادة الميدانية ببعض القضايا النظرية لكل من نظرية الغرس الثقافي والاتجاه الإثنوميثودولوجي؛ لتفسير وتحليل سلوكيات الأفراد خلال مواقف الحياة اليومية.
وقسمت الدراسة إلي بابين يضمان تسعة فصول؛ حيث احتوي الباب الأول علي ثلاثة فصول: تناول الفصل الأول الإطار المنهجي للدراسة، والفصل الثاني الإطار النظري للدراسة، واهتم الفصل الثالث بالدراسات السابقة، بينما اشتمل الباب الثاني علي الدراسة الميدانية، وضم ستة فصول: حيث احتوي الفصل الرابع الصحة ونوعية الحياة في مجتمع الدراسة، وتناول الفصل الخامس الحالة الصحية في مجتمع البحث(الأمراض المنتشرة: أسبابها وأعراضها وطرق علاجها )، بينما عني الفصل السادس بالخدمات الصحية الحكومية (دراسة حالة للوحدة الصحية)، وعرض الفصل السابع الحملة الإعلامية ومواقف الحياة اليومية (الإعلانات التليفزيونية لحملة 100مليون صحة نموذجًا ) . وعالج الفصل الثامن حملة 100مليون صحة بين المفهوم الطبي لفيروس سي والواقع المعاش للمترددين، واحتوي الفصل التاسع علي النتائج العامة الدراسة.
6- أهم النتائج والاستخلاصات:
‌أ- تؤثر العديد من العوامل علي الحالة الصحية للأفراد في مجتمع الدراسة منها: التلوث البيئي،تلوث مياه الترع،وبعض الممارسات والسلوكيات الخاطئة التي يمارسها الأفراد خلال الحياة اليوميةكغسيل أواني الطعام والملابس في الترع، إلقاء القمامة والمخلفات المنزلية،والطيور الميتة علي شاطئ الترع التي تساعد علي انتشار العديد من الحشرات والبعوض. وبالإضافة إلي الترع هناك تلوث الشوارع،عدم نظافتها،تلوث مياه الشرب،عدم وجود شبكة صرف صحي، وكذلك ضعف الوعي الصحي لديهم، كل هذه العوامل تسهم في انتشار العديد من الأمراض التي تؤثر علي صحة الأفراد.
‌ب- كشفت الدراسة عن انتشار العديد من الأمراض في مجتمع الدراسة ومن هذه الأمراض: فيروس(سي)، الفشل الكلوي، ارتفاع ضغط الدم، السكر، السمنة،السرطان وخاصة سرطان الثدي لدي السيدات، أمراض الجهاز التنفسي، أمراض الجهاز الهضمي،أمراض القلب، أمراض العظام،النزلات الشعبية والمعوية،الأنيميا،والالتهاب الرئوي.
‌ج- تعد حملة ”100مليون صحة ” أول حملة جماهيرية قامت بها الوحدة الصحية في مجتمع الدراسة،وأقبل أفراد القرية علي هذه الحملة إقبالًا شديدًا؛ للاطمئنان علي صحتهم من ناحية واكتشاف المرض، والحصول علي العلاج بالمجان من ناحية أخري، وقد تم إجراء تحاليل فيروس(سي) والسكر،الضغط والسمنة، قياس الطول، والوزن لأفراد مجتمع البحث المستهدفين وغير المستهدفين خلال الحملة الرئاسية 100مليون صحة؛ وذلك لاكتشاف المرض والقضاء عليه والاطمئنان علي صحة المواطنين،إلي جانب تقليل حدة الخوف من الإصابة بالمرض وعلاجهم بالمجان.
‌د- أوضحت الدراسة الميدانية حرص الأفراد المصابين بفيروس (سي) علي الذهاب لأماكن العلاج المقررة بالحملة لتلقي العلاج والشفاء من المرض وخاصة الطبقات الدنيا والوسطي، كما لجأ بعضهم للأطباء بعد الحملة مباشرة؛ للتأكيد من التحاليل وللاطمئنان علي صحتهم، والسعي نحو الحصول على العلاج على حسابهم الخاص، إلي جانب الخوف من المرض.بينما لجأت الطبقات الاجتماعية العليا للأطباء الخصوصيون للاطمئنان علي صحتهم، وللإسراع في الحصول علي العلاج علي حسابهم الخاص، ولكن جميع المستويات الاجتماعيةتلقوا العلاج الحكومي الخاص بالحملة.
‌ه- تضمنت الإعلانات التليفزيونية لحملة 100مليون صحة التوعية بالحملة والتعريف بها، توضيح أهدافها، إقناع المتلقين بالنزول لإجراء الفحص الطبي،والمشاركة في الحملة،إلي جانب التعرف علي مراكز العلاج التي يذهبون إليها. فقد أوضحت إعلانات الحملة سهولة إجراء التحاليل والفحص الطبي، وتواجد الحملة في جميع المحافظات والوحدات الصحية في كل القري الريفية، وأكدت علي اهتمام الدولة بصحة المواطنين، واحتوت إعلانات الحملة علي عدة رسائل مختلفة المضمون؛ لإبراز أهمية الحملة،فضلًا عن تأكيد الحملة علي ضرورة الكشف المبكر، وأن عدم نزول المواطنين وخضوعهم للكشف سيعرضهم لاحتمالية الإصابة بأمراض سرطانية ومزمنة في حالة الاكتشاف المتأخر، كما حثت الإعلانات المواطنين علي الاطمئنان بصحتهم من فيروس سي والأمراض غير السارية: كالضغط والسكر؛ وذلك للكشف والعلاج.
‌و- كشفت الدراسة الميدانية عن دور وسائل الإعلام ــخاصة التليفزيون ــ في نقل الثقافة الصحية والمعرفية للمواطنين عن فيروس (سي) وخطورته وأسبابه وتعريفه وطرق انتقاله، وكيفية الوقاية من المرض وكذلك الحث علي اتباع الإجراءات الوقائية الصحيحة، والخوف من عدم إجراء التحليل،وأن الاكتشاف المبكر للمرض يؤدي إلي العلاج المبكر وذلك من خلال ما يبثه التليفزيون من رسائل تثقيفية وتوعوية للمواطنين عن المرض.
‌ز- اتضح من خلال الدراسة أن الأفراد ذوي المستوي التعليمي لديهم وعي بخطورة المرض وأسبابه،طرق الوقاية منه؛ وذلك بسبب التثقيف الصحي والتوعية الصحية من خلال: وسائل الإعلام، الحملات الإعلامية،الإعلانات التليفزيونية، ووسائل التواصل الاجتماعي.
‌ح- أثرت حملة 100مليون صحة التليفزيونية علي سلوكيات الأفراد اليومية وأسلوب حياتهم خلال مواقف الحياة اليومية نحو الوقاية من المرض والعلاج، فيما يخص استخدام الأدوات الشخصية والنظام الغذائي، والكشف الدوري عند الأطباء لهم ولأسرهم؛ للاطمئنان علي صحتهم من الإصابة بالمرض وتجنب انتقال العدوي.
‌ط- أكد المواطنون الذين أجروا المسح الطبي لحملة ”100مليون صحة ”علي أهمية الحملة للشعب بجميع أطيافه، في مساعدة الافراد لاكتشاف مرضهم ودفعهم لإجراء التحاليل الطبية والاطمئنان علي صحتهم إلي جانب مجانية العلاج، وعلي الرغم من أهمية الحملة وجهود الدولة المبذولة فيها، يري بعض الأفراد أن الحملة غير مُهِّمة وتحاليلها غير تأكيدية وكاذبة ومزيفة.كما انتشرت بعض الشائعات والأخبار الزائفة التي أطلقت من قِبَلِ الأفراد خلال فترة الحملة، التي انعكست علي تشتيت رأي الجمهور، مما أدي إلي عدم ثقة المواطنين بالحملة وتحاليلها، وعدم إجرائهم الفحص الطبي بها.
Summary
Study Problem:
Most of studies indicate that education plays an important role in shaping health awareness of individuals. However, the field study of this study reveals a high educational level exists among the members of the research population. Nevertheless, it has been found that there is a weakness in the health awareness of individuals, which affects their health status and leads to their infection with many diseases. Therefore, this study comes in attempt to monitor the state of health in one of the villages in Al-Buhaira Governorate, ”Alqam” village, and to find out the most important factors leading to diseases in the rural community, and the impact of this on the behavior of individuals during the daily life situations. The study also shows how far the state is interested in presenting the health care services for citizens in order to maintain health and prevent diseases through the health campaigns that it undertakes. The study focuses on the (C) virus campaign due to the coincidence of the field research period with the campaign and to identify the social impact on citizens towards the campaign, and the extent of individuals’ response towards it through the coexistence of the researcher and the vision of anthropology media.
It is worth mentioning that virus (C) disease is the most prevalent disease in Egypt in general, and in the countryside in particular, as medical studies have confirmed that it is the first cause of death in societies and represents a heavy burden on the state’s economics. Therefore, the state undertook this campaign, specifically, to restrict the spread out of this disease, eliminate it and provide treatment to citizens.
In addition to that; the study has sought to examine the most important foundations associated to the anthropology of the media and the extent of its contribution to monitoring the cultural and social outcome of campaigns; testing as well, the issues of ethnomethodological trend and the theory of cultural inculcation in understanding and analyzing the behavior of individuals during the daily life situations.
Objectives of the Study:
The study objectives are as follows:
1. The attempt to monitor the health status reality and identify the prevalent diseases in the study population.
2. Examining the extent of contribution of media anthropology to understanding the dynamics of the health culture of individuals and its effect on the daily life situations.
3. Exposing the role of media campaigns in health awareness of individuals regarding the virus C, and the social impact on individuals towards the ”100 million health” campaign.
The Study Significance:
A- The Theoretical Significance:
The theoretical significance of this study lies in the attempt to test the extent of contribution of the ethnomethodological trend and the theory of cultural inculcation in understanding and analyzing the daily life attitudes and behaviors through the researcher’s experiment towards the “100 million health campaign”, which has been shown and presented recently with the large widespread of diseases in the last few decades; testing as well, the role of the media, especially television campaigns, and their cultural impact on individuals in the real life. The researcher is also interested in media anthropology as a new field in the transmission of cultures and their impact on the recipient through the mass communication.
B- The Applied Significance:
The applied significance of the study lies in the attempt to identify the effects that the awareness media contents have with its various messages. The importance of the study also comes from the fact that it is concerned with studying the “100 Million Health Campaign” which is an important public campaign that many official institutions in the country, UN organizations, civil society and all governorates and societies adopt and participated in that the researcher has experienced too during her fieldwork period. The study also attempts to draw the attention of officials to work to provide the rural community with health campaigns that motivate them towards a better level of concern for their health and awareness in order to avoid many diseases, as well as highlighting the role played by media campaigns that work for an awareness purpose in society.
4- Study Methods:
The study relies on the anthropological method, the case study approach, the local community study approach, the ecological approach, the discussion groups, and the content analysis tool. The researcher has used the following methodological tools: observation, participatory observation, interview, the fieldwork guide, informants, photography, records and statistical data.
5- The Theoretical Framework of the Study:
When explaining the field material, the researcher has used some theoretical issues for both the cultural implantation theory and the ethnomethodological trend to interpret and analyze individuals’ behaviors during the everyday life situations.
The study is divided into two volumes containing nine chapters as follows:
Volume one: contains three chapters: the first chapter deals with the methodological framework of the study; while chapter two deals with the theoretical framework of the study, and the third chapter focuses on the previous studies.
Volume two: includes the field study and divides into six chapters: the fourth chapter discusses health and quality of life in the research population, The fifth chapter handles with the health status in the research population, while the sixth chapter deals with health services between governmental and private efforts (the Health Unit as a model) . The seventh chapter presents the television media campaign and daily life situations. The eighth chapter tackles with “the 100 Million Health Campaign” between the medical concept and the lived reality of the outpatients, while chapter nine includes the results of the study.
6- Main Findings and Conclusions:
1. Many factors affect the health status of individuals in the study population, including: environmental pollution, canals water pollution, and some wrong practices and behaviors that individuals practice during their daily life such as washing food utensils and clothes in canals, throwing garbage, the household waste and dead birds on the shore of canals, which helps spreading out of insects and mosquitoes. In addition to canals, there are street pollution, lack of cleanliness, contamination of drinking water, lack of a sanitation network, as well as the poor health awareness, all of these factors contribute to the prevalence of several diseases that affect the health of individuals.
2. The study reveals the prevalence of multiple diseases in the study population, including: virus C, kidney failure, high blood-pressure, diabetes, obesity, cancer, especially, breast cancer in women, respiratory diseases, gastrointestinal diseases, heart diseases, bone diseases, bronchitis and intestinal influenza, anemia, and pneumonia.
3. The ”100 Million Health” campaign is the first public campaign carried out by the Health Unit in the study population, and the village members have been welcoming to this campaign and cautious to check on their health on the one hand, discovering the disease, and obtaining treatment for free on the other hand; making in this campaign analyses of virus C and measuring sugar, pressure, obesity, height, and weight of the targeted and non-targeted members of the research population during the presidential campaign, the “100 Million Health” campaign, in order to discover and eliminate disease and check on the health of citizens, in addition to reducing the fear of contracting the disease and treating them for free.
4. The field study shows the keenness of individuals infected with C virus to receive treatment in specialized places for treatment, scheduled by the campaign, especially, the lower and middle classes. Some of them have resorted to doctors immediately after the campaign to confirm the analyses and to check on their health and seek treatment at their own expense. In addition, the upper social classes have resorted to private doctors to check on their health and to speed up access to treatment on their own account, nevertheless, all social levels have received the government treatment specialized for the campaign.
5. The TV advertisements of “the 100 Million Health Campaign” have included awareness of the campaign, its definition, clarification of its objectives, persuading recipients to go out for a medical examination, and participate in the campaign; in addition to identifying the treatment centers they go to. The campaign advertisements clarify the ease of conducting analyzes and medical examination, and the campaign’s presence in all governorates and health units in all rural villages and emphasized the state’s concern for the health of citizens. Citizens’ failure to disembark and undergo examination will expose them to the possibility of developing cancerous and chronic diseases in case of late detection. So, the advertisements have urged citizens to protect their health from virus C and the non-communicable diseases: such as pressure and diabetes, in order to detect and treat them.
6. The field study has revealed the role of the media - especially television - in transmitting the health and knowledge culture to citizens that concerning the C virus, its risks, causes, definition, ways of transmission, and how to prevent the disease as well as urging citizens to follow the correct preventive procedures, the fear of not conducting the analysis, and that the early detection of disease leads to early treatment through the educational and awareness messages broadcast on television to citizens about the disease.
7. It is evident through this study that individuals with an educational level are aware of the seriousness of the disease, its causes, and ways to prevent it due to the health education and health awareness through: mass media, media campaigns, television advertisements, and social media.
8. The TV Health the “100 Million Campaign” has affected individuals’ daily behaviors and lifestyle during daily life situations towards disease prevention and treatment, with regard to the use of personal tools and diet, added to that, the periodic examination by doctors for them and their families, to check on their health from infection and avoid transmission of infection.
9. Citizens who have conducted the medical survey for the ”100 Million Health Campaign” have emphasized the importance of the campaign for the people of all classes, as it helps individuals to discover their disease and pushing them to conduct medical analyzes and check on their health, in addition to free treatment. Despite the importance of the campaign and the efforts of the state exerted in this field, some individuals think that the campaign is insignificant and its analyzes are not confirmatory, false, and fake. Some rumors and false news that have been released by individuals during the campaign period, which are reflected on the public’s distraction, leading to citizens ’lack of confidence in the campaign and its analyses, and their lack of medical examination