Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج إرشادي معرفي سلوكي لتحسين استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية وأثره في خفض بعض المشكلات السلوكية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم /
المؤلف
الدالي، غادة عبدالمنعم إبراهيم عبدالعزيز.
هيئة الاعداد
باحث / غادة عبدالمنعم إبراهيم عبدالعزيز الدالي
مشرف / فؤاد حامد الموافي
مشرف / محمود مندوه محمد سالم
مناقش / فوقية محمد محمد راضي
مناقش / أحمد محمد الحسيني هلال
الموضوع
صعوبات التعلم. علم النفس التربوي. الصحة النفسية.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
مصدر الكترونى ( 288 صفحة ) :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
29/5/2021
مكان الإجازة
جامعة المنصورة - كلية التربية - قسم الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 285

from 285

المستخلص

This research aimed to prepare a cognitive behavioral counseling program to improve coping strategies of psychological stress among preparatory school students with learning disabilities, and identified its impact in reducing some of their behavioral problems. The sample of current research consisted of (40) students with learning disabilities in the second grade of preparatory school, divided into two groups: an experimental group which included (20) students: (10 females, 10 males), average age (13,581 ± 0.318). and a control group which included (20) students: (10 females, 10 males), average age (13,646 ± 0.357). The research included the following instruments: Data Collection Form for Students (by: the researcher), the Developed Standard Progressive Matrices scale (SPM) (for: John Raven), Quick Neurological Screening Test (QNST), The Family’s Social and Economic Level Scale, Coping Strategies of Psychological Stress Scale for Learning Disabilities Students (by: the researcher), Behavioral Problems Observation Checklist for Learning Disabilities Students ”teacher copy” (by: the researcher) and A Cognitive Behavioral Counseling Program to Improve Coping Strategies of Psychological Stress (by: the researcher). The researcher used the following statistical techniques: Mann-Whitney test, Wilcoxon test and Effect Size (r) for Nonparametric Statistics, using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Ver. 21. The research findings revealed the effectiveness of the Cognitive Behavioral Counseling Program to improve coping strategies of psychological stress, and its effect in reducing some behavioral problems among preparatory school students with learning disabilities, and its continued effectiveness after a period of application.