Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تنمية مهارات تنظيم الذات لخفض القلق لدى أمهات الأطفال المعاقين عقلياً/
المؤلف
مسعود،رانيه حسن طه حسن.
هيئة الاعداد
باحث / رانية حسن طه
مشرف / هبه اسماعيل
مشرف / هدى نصر
مناقش / اسماء عبد المنعم
مناقش / محمود عبدالحليم
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
248ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
13/2/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 290

from 290

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة الكشف عن مدى فعالية برنامج تنمية مهارات تنظيم الذات في خفض القلق لدى عينة من أمهات الأطفال المعاقين عقليًا، وتكمن أهمية الدراسة في تنمية مهارات تنظيم الذات لأمهات الأطفال المعاقين عقليًا؛ وذلك بهدف خفض القلق لديهن، كما أنها تسلط الضوء على الفروق في درجات تنظيم الذات والقلق تبعاً لبعض المتغيرات الديموجرافية لدى أمهات أطفال المعاقين عقليا، وأن تتمكن أسرة الطفل المعاق عقليا من تنشئة جيل يتمتع بالصحة النفسية والعقلية، وتنبع أهمية هذا الموضوع أيضًا من سعي الكثير من الأسر لمعرفة الظروف التي تمر بها الأسر التي لديها طفل معاق عقليًا؛ حتى يستطيعوا التغلب عليها، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي والوصفي. وأجريت على عينة وصفية تتكون من (40) أمًا وعينة تجريبية تتكون من (8) أمهات و(8) أمهات عينة ضابطة كلهن من أمهات الأطفال ذوي الإعاقة العقلية الذين يدرسون بمدارس التوفيقية الخاصة بمحافظة القاهرة، وتراوحت أعمار أطفالهم من (6- 12) عام أي مرحلة الطفولة. حيث تم تطبيق مقياس تنظيم الذات للأمهات،( إعداد الباحثة). ومقياس القلق (إعداد الباحثة) وبرنامج تنمية مهارات تنظيم الذات لدى أمهات الأطفال المعاقين عقلياً(إعداد الباحثة)، وجاءت نتائج الدراسة على النحو التالي: تختلف درجة تنظيم الذات لأمهات الأطفال المعاقين عقليًا تبعاً للسن لصالح مجموعة السن الأكبر، كما تختلف درجة تنظيم الذات لأمهات الأطفال المعاقين عقليًا تبعاً للمستوى التعليمي لصالح التعليم المتوسط، كما تختلف درجة تنظيم الذات لأمهات الأطفال المعاقين عقليا تبعا لعمل الأم لصالح الأمهات غير العاملات، لا توجد فروق في درجات مقياس القلق لأمهات الأطفال المعاقين عقليا تبعا للسن، والمستوى التعليمي، بينما توجد فروق في درجات مقياس القلق لأمهات الأطفال المعاقين عقليًا تبعاً لعمل الأم لصالح الأمهات العاملات، ويوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس تنظيم الذات لصالح المجموعة التجريبية، بينما يوجد فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس القلق لصالح المجموعة التجريبية، أيضًا لا تختلف درجة تنظيم الذات باختلاف القياسين البعدي والتتبعي لدى أفراد المجموعة التجريبية، لا تختلف درجة القلق باختلاف القياسين البعدي والتتبعي لدى أفراد المجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية: تنظيم الذات – القلق – أمهات الأطفال المعاقين عقلياً
Abstract
Title: Developing Self-regulation Skills to reduce Anxiety among Mothers of Children with Mental Disability
Researcher: Rania Hassan Taha Hassan Masoud.
University: Ain Shams - Girls College.
Supervision: Prof. Heba Hussein Ismail, Girls College, Ain Shams University - Dr. Hoda Nasr Mohamed, Ain Shams University.
Subject: The study aims at examining to what extent the program of self-regulating development is effective in reducing the anxiety using a sample of mothers of children with mental disability. The importance of the study stems from developing the self-regulation skills of mothers of children with mental disability in order to reduce their anxiety. Furthermore, it highlights the differences in self-regulation and anxiety degrees according to some demographic variables regarding the mothers of children with mental disability, and how the family of child with mental disability can manage in order to raise a generation with mental and psychological health. Also, the importance of the topic stems many families’ desire to learn the circumstances experienced by families who raise a mentally disabled child in order to overcome these circumstances. The study’s methodology is experimental and descriptive, applied descriptively on a sample of (40) mothers, experimentally on a sample of (8) mothers, and a standard sample of (8) mothers – all of them are mothers of children with mental disabilitity whose children study in Tawfiqiya schools, Cairo Governorate. The ages of the children are (6 to 12) old – childhood phase. In the study, scales of self-regulation for mothers (by the researcher), anxiety (by the researcher), and the program of self-regulation development among mothers of children with mental disability are applied by the researcher). The results of the study are as follows: There is mental difference in self-regulation degree for mothers of children with mental disability regarding age in favor of older age group. There is mental difference in self-regulation degree for mothers of children with mental disability regarding educational level. Also, there is mental difference in self-regulation degree for mother of children with mental disabilities regarding mother’s work in favor of the mothers who do not work. Notably, there is no mental change in the degrees of anxiety scale for mothers of children with mental disability regarding age and educational level while there is difference in the degrees of anxiety scale for mothers of children with mental disability regarding mother’s work in favor of working mothers. As for the experimental results: There is a statistical difference between the averages of experimental and standard regarding the self-regulation scale for the experimental group. There is a statistical difference between the averages of experimental and standard regarding anxiety scale in favor of the experimental group. Self-regulation degree does not change according to the post- and follow-up scales among experimental groups’ members. Also, anxiety degree does not change according to the post- and follow-up scales among experimental groups’ members.
Key words: self-regulation, anxiety, disabled-children mothers