الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص مستخمص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية البرنامج التدريبي لتنمية الأمل لدى طلاب الجامعة وتأثير ذلك عمى كل من معتقدات فعالية الذات ودافعية الإنجاز لدى طلاب الجامعة، وقد طبقت الدراسة عمى عينة من الطلاب المعممين بالفرقة الرابعة تخصص لغة إنجميزية بكمية التربية، جامعة دمنهور لمعام الجامعي ( )6102-6102وتم اختيار طلاب المجموعة التجريبية وعددهم ()62 طالبة تترواح أعمارهم بين ” ”66-60بمتوسط ( )60.62سنة وانحراف معياري قدره ( ،)0..6وطلاب المجموعة الضابطة وعددهم ( )62طالبة بمغ متوسط أعمارهم (. )60.6سنة وانحراف معياري قدره (... ،)0وقد استعانت الباحثة في تطبيق دراستها بالأدوات التالية : البرنامج التدريبي لتنمية الأمل (إعداد الباحثة،) مقياس الأمل(إعداد: سنايدر، ،0110تعريب: عادل المنشاوي، ،)6102مقياس معتقدات فعالية الذات (إعداد: الباحثة)، مقياس دافعية الإنجاز(إعداد: هيرمنز، ،0121تعريب: فاروق عبد الفتاح موسى، ،)01.0وقد استخدمت الباحثة مجموعة من الأساليب الإحصائية لمعالجة البيانات، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي للأمل لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي لمعتقدات فعالية الذات لصالح المجموعة التجريبية ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي لدافعية الإنجاز لصالح المجموعة التجريبية. الكممات المفتاحية: البرنامج التدريبي - الأمل - معتقدات فعالية الذات - دافعية الإنجاز . المستخلص الأجنبي هـ Research title The Effectiveness of a Program to Develop Hope on Self-Efficacy Beliefs and Achievement Motivation in a Sample of University Students Researcher name Marwa Hussein Ismail Emara Abstract The current study aimed to reveal the effectiveness of the training program to develop hope in university students and the impact of that on both Self-Efficacy Beliefs and achievement motivation among university students. The study was applied on a sample of fourth year students resigned at English Department, Faculty of Education, Damanhour University, at the academic year (2016-2017). The experimental group (n= 25) was selected between the ages of 21 to 22 with an average of (21.24) years and a standard deviation of (1.82), and the control group (n= 27) was with an average of (21.28) years and a standard deviation of (1.88). The researcher used the following tools: the training program to develop hope (prepared by: the researcher); Hope Scale (prepared by: Snyder, 1991; Translated by: Adel al-Menshawi, 2013), Self-efficacy Beliefs Scale (prepared by: the researcher) Achievement Motivation Measure (prepared by Hermans, 1970; Translated by: Farouk Abdel-Fattah Moussa, 1981). The researcher used a set of statistical techniques to process data. The results showed that: there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and the control groups in post-measurement of Hope in favor of the experimental group; there were statistically significant differences between the mean scores of the experimental and the control groups in post-measurement of self-efficacy beliefs in favor of the experimental group; and there were differences between the mean scores of the experimental and the control groups in the post-measurement of achievement motivation in favor of the experimental group. |