Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج قائم على المدخل الإقناعي في تنمية مهارات الخطابة والوعي بعملياتها لدى طلاب الشعبة الإسلامية بالمعاهد الأزهرية/
المؤلف
عبد الناصر، اسماء محمد عبد العزيز
هيئة الاعداد
باحث / اسماء محمد عبد العزيز
مشرف / احسان عبد الرحيم
مشرف / ريم احمد
مناقش / فايزة السيد محمد
مناقش / ايمان احمد هريدى
تاريخ النشر
2019
عدد الصفحات
404 ص
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/8/2019
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - مناهج وطرق تدريس اللغة العربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 448

from 448

المستخلص

المستخلص
اسم الباحثة: أسماء محمد عبد العزيز عبد الناصر.
عنوان البحث: فاعلية برنامج قائم على المدخل الإقناعي في تنمية مهارات الخطابة والوعي بعملياتها لدى طلاب الشعبة الإسلامية بالمعاهد الأزهرية.
هدف هذا البحث إلى بناء برنامج قائم على المدخل الإقناعي، وتعرف فاعليته في تنمية مهارات الخطابة والوعي بعملياتها لدى طلاب الشعبة الإسلامية بالمعاهد الأزهرية.
واستلزم ذلك دراسة نظرية للأدبيات والبحوث والدراسات ذات الصلة بموضوع البحث؛ وذلك بهدف التوصل إلى الأسس الفلسفية التي يقوم عليها البحث.
وفي الفصل الثالث من هذا البحث تم عرض أدوات البحث وإجراءاته، والتي اشتملت على:
- إعداد البرنامج القائم على المدخل الإقناعي لتنمية مهارات الخطابة والوعي بعملياتها.
- إعداد اختبار أداء مرفق به بطاقة ملاحظة، لقياس مهارات الخطابة لدى طلاب
- إعداد مقياس وعي بعمليات الخطابة، لقياس وعي الطلاب بعمليات الخطابة.
- اختيار مجموعة البحث من طلاب الصف الأول الثانوي، وتقسيمها إلى مجموعتين إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة.
- تطبيق اختبار أداء مهارات الخطابة، ومقياس الوعي بعمليات الخطابة تطبيقا قبليا، ثم تدريس موضوعات البرنامج لطلاب المجموعة التجريبية في ضوء المدخل الإقناعي، ثم تطبيق الاختبار ومقياس الوعي بعديا على المجموعة التجريبية.
وبعد المعالجة الاحصائية لدرجات التطبيقين القبلي، والبعدي تم التوصل إلى عدد من النتائج، تم عرضها ومناقشتها، وكان من أهمها:
- ثبوت فاعلية البرنامج القائم على المدخل الإقناعي في تنمية مهارات الخطابة، والوعي بعملياتها لدى طلاب الصف الأول الثانوي. وقدم البحث في نهايته مجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.
الكلمات المفتاحية: المدخل الإقناعي، مهارات الخطابة، الوعي بعمليات الخطابة.

Abstract
Name of the researcher: Asmaa Mohamed Abdel Aziz Abdel Nasser.
Research Title: the Effectiveness of a program based on the Persuasive approach in developing Elocution skills and awareness of its Processes for Islamic Division Students in Al Azhar
The aim of this research is to build a program based on the introductory approach, and its effectiveness in developing the skills of public speaking and awareness of its operations among the students of the Islamic Division in Azhar Institutes.
This was required by a theoretical study of the literature, research and studies related to the subject of the research, which was dealt with in the second chapter of the research chapters in order to reach the philosophical foundations on which the research is based and also to find a list of appropriate speech skills for the students of the Islamic Division of Azhar Institutes.
In the third chapter of this research, the research tools and procedures were presented, which included:
- Preparation of a list of appropriate communication skills for students of the first grade secondary students of the Islamic Division.
- Preparation of the program based on the introduction to develop the skills of public awareness and awareness of its operations, through: (Define the objectives of the program - Determination of the content of the program - Determining the specific educational media in achieving the objectives of the program - Identify the educational activities used in teaching the program - Students - Teacher’s Guide Preparation.
Preparation of a performance test with a note card to measure the communication skills of students in the first grade of secondary students of the Islamic Division.
- Prepare an awareness scale for public speaking processes to measure students’ awareness of public speaking.
- selection of the research group from the first grade secondary students, divided into two groups, one experimental, and the other an officer.
The application of the performance test for speech skills, the awareness scale for preaching and the teaching of the subjects of the program to the students of the experimental group in the light of the introduction of the test.
After the statistical processing of the degrees of tribal application, and after a number of results were reached, were presented and discussed in the fourth chapter of the research chapters, the most important of which:
- Demonstrate the effectiveness of the program based on the introduction of persuasive in the development of public speaking skills, and awareness of its operations among students in the first grade secondary. At the end of the research, a set of recommendations and proposals were presented in the light of the results reached.
Key words: Introductory introduction, speech skills, awareness of public speaking....