الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص أهمية الدراسة 1- الأهمية النظرية: من خلال دور التدريب المهني علي النمو النفسي والعقلي والاجتماعي 2- الأهمية العملية : من خلال التعرف علي بعض فنيات تعديل السلوك التكيفي من قبل المعلمين أو مؤسسات ومراكز التأهيل المهني . أهداف الدراسة تقديم برناكج تدريبي مهني في إحدي الصناعات الحرفية لتعديل السلوك التكيفي لدي عينة من الأطفال المتخلفين عقليا. عينة الدراسة تتكون من 40 طفلا ما بين 12-16 عاما وتقسم إلي مجموعتين ضابطة وتجريبية. الأدوات المستخدمة 1-مقياس ويكسلر للذكاء. 2- مقياس السلوك التكيفي . 3- بطاقة الملاحظة التقييمية لإستجابات الأطفال المفحوصين. 4- استمارة او مقياس تحليل العمل . 5- برنامج التدريب المهني لتعديل السلوك التكيفي للأطفال المتخلفين عقليا. النتائج 1-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة. 2-هناك فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي . 3-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية وأبعاده في التطبيق أو القياس البعدي والتتبعي بعد فترة من انتهاء البرنامج . Summary Study problem - How far was effectiveness of program for vocational training in one of the craft industries to affect the adaptive behavior of the mentally retarded children? Study importance: 1- The theoretical importance: During the vocational training on physical, mental, psychological and social development. 2-The practical importance: By acquainting with some techniques the adaptive behavior by teachers, learners or institutions or vocational training centers. Goals of the study: providing a vocational training program in a craft industry to change the adaptive behavior of a sample of mentally retarded children who can be trained at schools. Study sample it consists of 40 children, aged between 12-16 years and divided into two groups control and experimental. Tools: 1-Wexler IQ. . 2- Adaptive Behavior Indicator. 3- Evaluative observation card to forms of checked children. 4- The vocational training program to adjust the adaptive behavior of the mentally retarded children. Study outcomes; 1- There are significant differences between the marks of the control group and that of the experimental group. 2- There are significant differences between the experimental group and control group members. 3- There are no significant differences between experimental group marks and its dimensions in applications after finishing program. |